Efter misslyckade färjesatsningen i Ystad – nu lägger Kungslinjen ner i Trelleborg
Precis som i Ystad blev färjeförbindelsen mellan Trelleborg och Tyskland inte långvarig.
Rederiet FRS Baltics satsning på en snabbfärja mellan Sassnitz och Ystad varade bara i lite drygt två år. Premiärturen gick 17 september 2020.
I september 2022 kom beskedet att snabbfärjan Skane Jet skulle sluta segla mellan Ystad och Sassnitz den 31 oktober samma år. Skälet som uppgavs var att volymerna på resandet till och från Ystad inte hade levt upp till vad rederiet hade hoppats.
På våren 2023 började färjan istället att segla på Trelleborg. Nu ska det tyska rederiet inte köra till Sverige överhuvudtaget.
Anledningen till nedläggningen är att rederiet inte längre har råd att köra rutten.
– Vi upplever avsevärda ökningar när det gäller så gott som alla driftskostnader, vilket sätter hård press på oss. Det gäller särskilt bränslekostnaden. Dessutom har ytterligare avsevärda kostnader tillkommit, som koldioxidskatten som introducerades 2024 och avgifter i Sassnitz hamn, säger vd Moritz Bruns i ett pressmeddelande.
Han menar att marknaden är allt mer priskänslig – och att det inte går att hämta in de ökade kostnaderna genom att höja biljettpriset. Därför ser han ingen lönsamhet i linjen under överskådlig tid.
I och med Sverigenedläggningen förlorar rederiets två åretruntanställda i Trelleborg sina jobb. Resten av den lokala personalstyrkan har varit säsongsanställd.
”Det har aldrig funnits någon möjlighet för oss att priskriga.”Annabell Andersson, marknad- och försäljningschef
Utöver ökade kostnader har de haft färre passagerare än de budgeterat för.
– Och det kan man ta i en uppstartsfas. Men då måste man se att det kommer börja generera i framtiden, säger marknad - och försäljningschef Annabell Andersson.
Flera saker som de testat har fungerat bra, menar hon: Tyska dagsturister som tar utflyktbuss i Skåne eller till Köpenhamn, bordershop-resorna och husbilspassagerarna.
Men grundprodukten – att transportera vanliga personbilar från A till B – har inte lyft, och de ser inte att det kommer att göra det i framtiden.
Hamnbytet från Ystad till Trelleborg för två år sen lyckades inte få fart på personbilstrafiken.
– Det har tuggat på i ungefär samma volymer.
Man kan hävda att fyra år inte är så länge och att ni fortfarande är nya?
– Det håller jag helt med om. Man hade egentligen en strategi att ha linjen ett eller två år till, men när konjunkturen är som den är och vår omvärld ser ut som den gör känner man inte att det kommer att hända mer nästa år. Och kanske inte 2026 heller.
Annabell Andersson tror inte att för höga biljettpriser har varit problemet. Katamaranen är en premiumprodukt som måste få kosta mer än de andra färjorna. Målgruppen är de som är beredda att betala för snabb överfart och bekvämlighet.
– Det har aldrig funnits någon möjlighet för oss att priskriga, säger hon.
Samtidigt är konkurrensen hög. Särskilt från Scandlines överfarter mellan Danmark och Tyskland i kombination med Öresundsbron. Jämfört med dem vinner Skane Jets kunder inte tillräckligt mycket tid, konstaterar Annabell Andersson.
Själva katamaranen Skane Jet kommer sannolikt att säljas till något annat rederi.
Kunder som bokat biljett efter slutdatumet den 30 september kommer att få sina biljetter återköpta, uppger rederiet.