Annons

En doft av havet

Seglaren Douglas Reincke har ankrat i en gammal fyrlängad gård utanför Borrie på den sydöstskånska slätten. Trots att det är nästan en mil till Östersjön luktar här nästan mer hav än lantbruk. På gården står det sju båtar.
Ystad • Publicerad 1 oktober 2010
Två VM-guld och ett EM-guld. Nu renoveras den 10,2 meter långa sexan Notorious med sikte på att vara med i VM i Helsingfors i augusti nästa år, som seglas på OS-banan från 1952.
Två VM-guld och ett EM-guld. Nu renoveras den 10,2 meter långa sexan Notorious med sikte på att vara med i VM i Helsingfors i augusti nästa år, som seglas på OS-banan från 1952.Foto: 
Douglas Reincke visar ritningen på Ann-Marie, en SK 45:a från 1916 som totalrenoverats.
Douglas Reincke visar ritningen på Ann-Marie, en SK 45:a från 1916 som totalrenoverats.Foto: 
Foto: 
Skinande blanka delar som hör till motorbåten Boheme, ritad av Jac Iversen 1953, finns på kontoret på gården i Borrie.
Skinande blanka delar som hör till motorbåten Boheme, ritad av Jac Iversen 1953, finns på kontoret på gården i Borrie.Foto: 
Douglas Reinckes första båt var en liten rodd olle. Då var han sju år. En internationell femma från 143 var första egna båten 1986 och två år senare var de dags för den första sexan. @08 Bildbyline:bild: mark hanlon
Douglas Reinckes första båt var en liten rodd olle. Då var han sju år. En internationell femma från 143 var första egna båten 1986 och två år senare var de dags för den första sexan. @08 Bildbyline:bild: mark hanlonFoto: 
Foto: 
Foto: 
Foto: 
Douglas Reincke.
Douglas Reincke.Foto: 

Här landade Douglas Reincke och hans hustru Stina mer av en tillfällighet. De var intresserade av att lämna Stockholmsområdet och letade efter ett nytt ställe att slå ner bopålarna på.

– Vi tittade på några gårdar. Här var en gammal kultur, fantastisk natur och djurliv. Sedan är det lite mer Helsingforsstämning i Ystad jämfört med Stockholm, lite gammalmodigt. Det passar oss perfekt, säger Douglas Reincke, som är född i Finland.

Annons

I november 2007 skrevs kontraktet och i maj året efter flyttade familjen in. Intresset för segelbåtar är gemensamt. Både Douglas och Stina Reincke trivs på havet.

– Vi gifte oss på akterdäck på Mysingen i Stockholms skärgård, berättar Douglas Reincke.

Bröllopsbåten ligger på gården, skärgårdskryssaren Blanka från 1913.

I ladan håller Douglas Reincke på att arbeta med en blågrå segelbåt som heter Notorious. Det är en sexa ritad av Peter Norlin som är ett välkänt och respekterat namn i seglarkretsar.

– Vi totalrenoverar den för att vara med i VM i Helsingfors nästa år, berättar Douglas Reincke.

– Vi håller på att måla. Det är bara lite kvar. Sedan ska vi sätta ihop det sista och slänga båten i sjön.

Med Calle Pihl vid rodret har båten tidigare tagit hem flera tunga titlar i klassen för sexor. Två VM-guld och ett EM-guld har seglats hem.

Även om han också har skärgårdskryssarna, en fyra och en större motorbåt i sin flotta är det just sexor som ligger Douglas Reincke varmast om hjärtat.

– Om man vill lära sig segla som nybörjare är en sexa bra i lätt- och medelstark vind, säger han.

– Besättningen är på fem man, men i hårt väder är det för lite. Gränsen för att genomföra tävlingar ligger vid 12–15 meter per sekund.

Annons

Douglas Reincke berättar att en sexa ligger säkert på havet och har ytterst svårt att kapsejsa. Den bokstavligt talat blytunga kölen garanterar det. Båten väger 3,9 ton – av vikten är tre ton kölen som är av bly.

– Minst 75 procent av en sexa är bly.

Båten byggs enligt en matematisk formel som ska sluta med siffran sex, som också gett båtklassen sitt namn. Douglas Reincke berättar medryckande och initierat om sexorna. För en oinvigd är det rena grekiskan när seglartermerna strömmar ur hans mun, men hans sprudlande entusiasm smittar direkt.

Även om det finns en gemensam formel i botten är konstruktörens skicklighet avgörande för båten.

– Har du en dålig båtkonstruktion när du ingen framgång.

Han berättar att sexorna som var OS-klass fram till i Helsingfors 1952 hade sin topp redan före andra världskriget. Sammanlagt har det byggs 1 226 sexor sedan den första internationella regeln för klassen kom 1907.

Douglas Reincke har många planer. Tillsammans med några andra entusiaster ska han sätta upp ett center för sexor – 6mr Center Excellence – i småbåtshamnen. Där ligger redan en gräddvit sexa, även den ritad av Peter Norlin och fram till i maj i år hans egen båt.

– Vi vill locka ungdomar i Ystad att segla sexor för att få upp intresset för klassen. Nästa säsong tänker vi erbjuda kurser för ungdomar och ha en del arrangemang.

Projektet stöds av Skånes seglarförbund. Förhoppningen är att få med fyra ungdomar från Ystad till VM nästa år. De ska vara besättning och segla sexan som ligger i hamnen tillsammans med Peter Norlin. Åtta sexor ska då ligga och träna i havet utanför Ystad april till juni inför tävlingen.

Gruppen arbetar också tillsammans med Mittuniversitetet i Sundsvall för att försöka starta ett forskningsprojekt med ungdomar som har neuropsykiska funktionshinder som adhd och Aspergers syndrom. Tanken är att mellan tio och 15 ungdomar ska kunna lära sig att segla sexor.

Annons

– Vi har inte kört igång. Vi håller på att jaga sponsorer.

Han tycker också att det finns stora möjligheter för Ystad att utvecklas som seglarstad.

– Här finns de bästa kappseglingsvattnen du kan hitta. Här är en jämn bra vind på sommaren, jämn vågbildning och inga grund.

– Jag hoppas att det blir ett kappseglingscenter när småbåtshamnen byggs om.

Per Nilsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons