Ett år efter larmskandalen: Kommunen vet fortfarande inte vad alla pengarna går till
Nyligen trillade ytterligare ett föreläggande från Kronofogden in till kommunen: fakturor från Securitas Technology på 4,7 miljoner kronor. Men det rör sig inte om nya fakturor.
– Det är samma fakturor som legat kvar sedan tidigare, säger Randi Graungaard.
Det har varit tyst kring larmskandalen sedan i våras. Kommunen har hänvisat till förlikningsförhandlingar med Securitas. På frågan hur det går svarar Randi Graungaard:
– Jag vet inte. Vi försöker nå fram till en förlikning så att vi kan hitta ett gemensamt sätt att skiljas åt.
”Vi vill ha reda på vad vi betalar för så att vi kan någon sorts kompromiss.”Randi Graungaard
Securitas har sagt sig villigt att träffa kommunen, men ännu finns inget mötesdatum bestämt. Kanske blir det i oktober.
– Vi vill veta vad vi faktiskt betalar för, säger Randi Graungaard.
Är det inte konstigt att ni inte har kunnat få klarhet i det efter nästan ett helt år?
– Jo, men så är det. Vi jobbar med frågan tillsammans med motparten.
Kommunen hade tidigare förhoppningen att hitta en ny larmleverantör till den 1 januari 2025. Men efter det upptäcktes fler avtal med Securitas som man tidigare inte kände till. Nu arbetar kommunen med att kartlägga vilket behov som finns och hur allt rent juridiskt ska gå till.
Randi Graungaard hoppas fortfarande att en ny leverantör – eller flera genom ett ramavtal – kan vara kontrakterad till den 1 januari 2025. Men det kommer att krävas en övergångsperiod. Alla brandlarm och annan säkerhetsutrustning kan inte bytas över en natt vid årsskiftet 2024–2025.
Vad tror du att larmen kommer att kosta med ny leverantör?
– Hur den framtida kostnaden kommer att bli går inte att säga i nuläget, men vi har orimligt höga kostnader i förhållande till kommunens storlek.
Larmskandalen
En visselblåsare uppmärksammande förra hösten kommunen på de många dyra larmavtalen som Ystads kommun tecknat med dåvarande Stanley security, som nu ägs av Securitas. Det ledde till att fastighetschefen Olof Hübner sade upp sig och att ytterligare personer tvingades att sluta.
Redan 2016 pekade revisorerna på de höga larmkostnaderna.
Kommunen har förutom sin egen utredning gjort polisanmälan. Den hanteras av åklagare på Riksenheten mot korruption. Brottsmisstankarna handlar om mutbrott och trolöshet mot huvudman.
Förra året kostade larmen 43 miljoner kronor.