Färjan Wawel släpper ut allra mest avgaser
Hamnen har låtit ett företag beräkna hur stora utsläppen från färjorna är. Resultaten från Polferries båt Wawel ligger långt över alla de andra fartygen i hamnen. Till exempel släpper den ut ungefär 200 ton kväveoxider över Ystad varje år, medan Willum Clausen och Polonia släpper ut 50 ton. – Vi var förvånade att utsläppen var så stora som de var och att det var så stor skillnad mellan båtarna, säger Elisabet Hammarlund på Rambölls som gjort beräkningarna.
Enligt Elisabet Hammarlund finns två orsaker till att Wawels utsläpp är större. Färjan ligger längre vid kajen i Ystad än de andra färjorna. Den stannar i sju timmar, vilket är dubbelt så länge som flera av de andra båtarna.
Men även vilken typ av motor och bränslesom används påverkar mängden. Tjockolja till exempel ger större utsläpp än diesel.
Wawel kör med tjockolja och har visserligen bytt till en annan sort och därmed fått ner svaveldioxidutsläppen. Men fortfarande ligger man betydligt högre än de andra färjorna vad gäller kväveoxider, koldioxider, kolväten och partiklar. – Det finns inga regler för båttrafikens utsläpp på samma sätt som för biltrafik. Men det är inte känslomässigt acceptabelt att ha fartyget kvar. Med tanke på opinionen och hur stora utsläppen är så är det egentligen ingen som tycker att det är okej, säger Elisabet Hammarlund.
Däremot kan avgaser från biltrafiken vara värre för människan än de från färjorna, tillägger hon. Bilarnas avgaser släpps ut närmare bebyggelsen. Färjeutsläppen sker i stället på hög höjd i öppen terräng.
Men i hamnen bedömer man att färjan inte kan finnas kvar om inget görs åt utsläppen. Och i ansökan till Miljödomstolen om en utbyggnad av hamnen finns inte Wawel med i framtidsscenariot för 2015.
– Vi är också medborgare i staden och kan vi åtgärda dem som sticker ut och få ett bättre resultat så ska vi göra det. Vi hoppas att vi kan lösa det med att ansluta till el, säger Lars Börjesson, hamnchef i Ystad.
Jessica Ziegerer
0411- 55 78 68
jessica.zigerer@allehandasyd.se