Annons

Färre sålda bilar i finanskrisens spår

Finanskrisen har satt sina spår även på bilförsäljningen. Autoclassica har sett sin försäljning minska från 40 bilar i månaden till nuvarande 25.
Ystad • Publicerad 29 oktober 2008
(till vänster) Mats Larsson på Autoclassica fick besök av Per Einar Persson och Henrik Berven från kommunen. Bild: Carina Johansson (till höger) I Simrishamn går försäljningen av miljöbilar bra. Bild: Scanpix
(till vänster) Mats Larsson på Autoclassica fick besök av Per Einar Persson och Henrik Berven från kommunen. Bild: Carina Johansson (till höger) I Simrishamn går försäljningen av miljöbilar bra. Bild: ScanpixFoto: 

- Det känns, men så länge det står objekt skriva på tavlan så rullar vi vidare, säger ägaren Mats Larsson och pekar på en tavla där antalet sålda bilar står uppskrivna.

Finanskrisen togs givetvis upp när Autoclassica på torsdagen fick besök av representanter från Ystads kommun: Henrik Berven, näringslivsstrateg, Per Einar Larsson, vd för Ystads industrifastigheter och assistenten Ewa Alwén.

Annons

- Om vi säger att krisen inte påverkar oss far vi med osanning, alla är påverkade, säger Mats Larsson.

Ystad har 3 500 företag och kommunen försöker hinna med att besöka så många som möjligt. Autoclassica har i dag 10 anställda och hade en omsättning på 80 miljoner år 2007.

Firman startade 1995 på Dragongatan och flyttade år 2000 till lokalerna på Mässingsgatan i Öja. En ny utbyggnad på 1000 kvadratmeter ska vara klart till årsskiftet.

Mats Larsson skämtade om att företaget alltid bygger under en pågående kris, förra gången var det IT-kraschen.

- Vi ska försöka överleva denna kraschen också som är global.

Han berättade att verksamheten på Dragongatan kanske ska avvecklas, men ville inte säga mer än så. Däremot att han var intresserad av att köpa mark till en enkel bilhall.

- Du kan få hyra något i stället, blev Per Einar Larssons svar.

Att fler vill ha miljöbilar tycker har påverkat företagets försäljning.

- Pojken i dig försvinner aldrig. Så länge det intresset finns kan sådana här firmor existera, säger Mats Larsson.

Carina Johansson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons