Annons

Företag och Ystadsbor lockas i ny filmsatsning

Ystads kommun går på offensiven för att locka näringslivet och privatpersoner att satsa pengar i filmfonden. "Vi kan inte leva på Wallanderfilmerna i evighet. Vi har en nådatid på två-tre år", säger kommunalrådet Thomas Lantz (m).
Ystad • Publicerad 1 oktober 2008

Filmfonden ska dra in 15 miljoner kronor årligen under tre år som ska satsas i nya filmer. Målet är att det ska bli avkastning på pengarna som gör att fonden och därmed filminspelningarna i Ystad-Österlenregionen sedan lever vidare.

- Har vi bara lite tur kommer fonden att vara självförsörjande, säger Thomas Lantz.

Annons

Hittills har det varit trögt att få in pengar.

Vid kommunens företagarträff på restaurang Litemer i går presenterade Thomas Lantz fem olika möjligheter för dem som vill satsa pengar i filmfonden. Lägsta insats är 2 000 kronor om året i tre år, högsta är en miljon årligen under samma tid. Däremellan finns nivåerna 20 000, 200 000 och en halv miljon kronor.

- Fonden är öppen för företag och myndigheter som partners och privatpersoner som medlemmar, berättar han.

Kommunen har redan bundit sig för att satsa en miljon om året. Lika mycket satsar Sparbanken syd.

- Alla Ystadsbor kan bidra genom att bli medlemmar. Jag har redan tre. Jag är själv den första, berättar Thomas Lantz.

Han ska lägga 2 000 kronor om året som medlem och får där som ett bevis sitt namn på Stjärnornas torg.

Kommunen ska fortsätta att bearbeta företag på olika sätt. Eftersom filmerna ger stora inkomster till Ystad är förhoppningen stor att det ger resultat.

- Ska man vara med och skörda måste man så, säger Thomas Lantz.

Vid träffen som lockat ett hundratal företagare berättade han också att BBC när den första brittiska Wallanderfilmen sänds också ska visa ett program på 50 minuter om miljön i Ystad där filmen är inspelad.

Per Nilsson per.nilsson@allehandasyd.se
Per Nilsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons