Annons

Företagarna slår ett slag för utbyggd väg: ”Ökad tillväxt och kortare pendlingstid”

Att bygga ut E65:an till en dubbelfilig motorväg kostar 1-2 miljarder. Men besparingarna i form av tillväxt, kortare pendlingstid och ökad trafiksäkerhet blir mångdubbelt större. Det visar den utredning som Företagarna i Ystad låtit göra.
Ystad • Publicerad 5 september 2018
Företagarna har låtit ta fram en rapport för att få bevis för fördelarna med att bygga E65:an till en tvåfilig motorväg.
Företagarna har låtit ta fram en rapport för att få bevis för fördelarna med att bygga E65:an till en tvåfilig motorväg.Foto: Mark Nordvall Hanlon

När Företagarna i Ystad listar de viktigaste frågorna hamnar alltid kompetensförsörjning högt. Och eftersom de som flyttar till Ystad i allt större utsträckning gör det för att de vill bo vackert och havsnära blir kommunikationerna en avgörande fråga.

– Vi tycker inte politikerna i tillräcklig utsträckning engagerat sig i infrastrukturfrågorna. Många säger att de är viktiga, men sedan händer ingenting, säger Bo Johnson, sekreterare i Företagarna i Ystad.

Annons

Organisationen tycker det behövs satsningar både på järnvägen och E65:an och Dragongatan.

– Men vi vill först se en satsning på E65:an och Dragongatan, säger Bo Johnson.

För att få argument och svart på vitt varför en satsning på en tvåfilig motorväg skulle gynna Ystad, vände sig Företagarna till en kommunikationsbyrå, som i sin tur tog hjälp av studentkonsultföretaget Lunicore, som är knutet till Lunds universitet.

– Vi har bland annat tittat på Århus, Nynäshamn och Trelleborg, som nyligen fått motorväg, förklarar Ella Rydmark på Lunicore.

Erfarenheterna från de tre orterna visar att näringslivet stärkts, men också att turismen ökat.

– Nynäshamn har satsat på en ny hamn tack vare bättre infrastruktur, säger Erik Månsson på Lunicore.

I Ystad ser studenterna stora vinster med en motorvägssatsning.

– För många arbetspendlare går en gräns vid 45 minuter och kan man komma under den tiden skulle det göra det lättare för Ystadsföretagen att rekrytera. Men också de som bor i Ystad och arbetspendlar västerut skulle tjäna tid och i förlängningen få bättre hälsa och minska risken för skilsmässa, säger Erik Månsson.

En utbyggnad till tvåfilig motorväg beräknas kosta 1-2 miljarder. Samtidigt beräknas trafikolyckorna på dagens E65 kosta 3 miljarder under tio år och varje gång det blir en entimmeskö på Europavägen är prislappen 800 000 kronor.

Lunicores rapport visar att en utbyggd E65 skulle ge 200 nya arbetstillfällen och 55 nya företag, mellan 200 och 430 miljoner kronor i ökad produktivitet och minst 252 miljoner kronor i ökade inkomster för turismen.

Annons

– Nu tar vi rapporten med oss till politikerna och hoppas kunna engagera dem i processen, säger Bo Johnson.

Hela rapporten finns att läsa på http://bit.ly/e65ystad

Per NilssonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons