Gränspolisen och tullen slog till i hamnen
När solen var väg upp på morgonen, strax efter klockan sex, anlöpte Polferries färja Mazovia hamnen i Ystad. En kvart senare lade konkurrenten Unity lines fartyg Skania till vid kajen intill.
Gränspolisen var på hamnplan i gryningstimman med ett tiotal poliser och passkontrollanter. Tullen var också på plats med en handfull uniformsklädda tjänstemän när bilarna i sakta mak rullade av färjorna.
Några timmar senare anlöpte ytterligare två färjor, Baltivia och Jan Sniadecki.
– I dag är det vapen- och människosmuggling som är temat för oss, men det innebär inte att vi blundar för annan brottslighet. Att smuggla vapen är lättare än att smuggla människor. Det är svårare att gömma en människa än att gömma vapen, säger gränspolisens gruppchef Milan, som av säkerhetsskäl inte vill ha sitt namn i tidningen.
– Vi har en polishund med som kan leta efter vapen. Vi samarbetar med tullen. De har lite annan kapacitet och jobbar med tullagen. Tullen har också en hund.
När bilarna kom till passkontrollen valdes några ut för en noggrannare kontroll.
– Här står en polis och en tullare i varje fil. Vi plockar ut det som är intressant. Vår uppgift som tullare är att jobba med smuggling av alkohol och narkotika, men också vapen. Vi jobbar med det vi kallar restriktionsvaror som även är djur. Det mesta vi hittar är alkohol och narkotika, säger Andreas Lembke, gruppchef för tullen
En svenskregistrerad grå Renault med förare och tre passagerare var bland dem som togs åt sidan på fredagsmorgonen när andra fordon fick fortsätta in i landet.
””I dag är det vapen- och människosmuggling som är temat för oss, men det innebär inte att vi blundar för annan brottslighet”, säger gränspolisens gruppchef.”
Gränspolisen tittade på kvartettens id-handlingar och pratade med männen i bilen. De kontrollerade också i datasystemet för att se om männen är registrerade för några brott, men hittade bara en ordningsbot.
– Vi har specialist på plats för att se om dokumenten är falska eller äkta, säger Milan.
Föraren beordrades öppna bagageluckan. Väskor togs ut och synades. Efter några minuter fick männen köra vidare. De tre poliserna hittade inget misstänkt.
– Det verkar vara reko människor, sa en av poliserna.
Fredagsmorgonen var lugn. Polisen hittade varken några vapen eller människor som inte hade id-handlingarna i ordning.
Två män i var sin skåpbil som försökte föra in stora mängder alkohol var de enda som fastnade. Tillslaget lämnades över från polisen till tullen. En av bilarna hade 1 188 liter starköl och 72 liter sprit, den andra 1 620,5 liter starköl och 72 liter sprit
– Vi kör det som ett skatteärende. Samarbetet med gränspolisen fungerar jättebra. Vi är vana att samarbeta. De har vissa register som vi inte kommer åt och vi har vissa som de inte kommer åt, säger Andreas Lembke.
När kontrollen av inkommande bilar var klar gick arbetet vidare med fordon som ska med färjorna över till Swínoujscie senare.
– Det är polisen som begärt hjälp av oss. Vi har lite större befogenheter än polisen här, säger Andreas Lembke.
Id-handlingar och fraktsedlar kontrollerades. Tullen och polisen bad chaufförerna öppna lastutrymmen och jämförde så att varorna där är de som finns med på fraktsedeln. För polisens del handlade kontrollen av bilar som ska lämna landet framför allt om att leta efter stöldgods.
De stora lastbilarna fastnar sällan i kontrollerna. De har sina papper i ordning och allt stämmer. De som stoppas och misstänks för brott är i stället oftast mindre fordon, som de båda skåpbilarna med alkohol..
Ystads hamn är sedan den 2 juli i år ny plats för de tillfälliga inre gränskontrollerna i Sverige, som tidigare görs vid Hyllie station, brofästet vid Lernacken, Trelleborg hamn, Helsingborgs hamn och Malmö hamn i Skåne. Därför är gränspolisen på plats med jämna mellanrum i Ystad. Vid ungefär vartannat tillfälle är också tullen där.
Det nuvarande beslutet om inre gränskontroller gäller som längst fram till den 11 november i år.