Green Cargos flyttplaner har funnits länge
– Jag tycker att det är en signal om att vi måste göra något, säger han.
– Gör vi ingenting är jag övertygad om att vi långsamt fasas ut.
Green Cargo som är enda företaget som kör gods på järnväg till Ystad funderar på var företaget ska köra i framtiden. Ystad, Trelleborg eller Malmö är alternativen. Lars Börjesson blev inte överraskad när han fick läsa om funderingarna i YA i går.
– Det är funderingar som vi känt till länge. Det har pratats mycket om det under många år, säger han.
– Vi ska prata med Green Cargo och titta på hur vi ska hjälpa till att få ett effektivt flöde även i Ystad.
Vad innebär det om Green Cargo lämnar Ystad?
– Det vill jag inte spekulera i nu, säger Lars Börjesson.
Rederiet Unity line som kör järnvägsvagnarna på sina färjor har hört Green Cargos funderingar tidigare.
– Vi har tidigare fått propåer från Green Cargo att flytta verksamheten till Trelleborg, säger Lars Ove Forsberg, ombud för Unity line. När järnvägstrafiken på färja planerades i början av 1970-talet ville SJ som då skötte godstrafiken satsa i Trelleborg. Men politikerna beslutade Ystad där trafiken med tåg på färjorna startade 1974.
Green Cargo har avtal med det statliga polska järnvägsföretaget PKP och Unity line om trafiken. Vilka kontakter där varit vet Lars Ove Forsberg inte.
– Jag har inte pratat med mina uppdragsgivare än, säger han.
Unity line kör järnvägsvagnar över Östersjön på sina tre färjor Polonia, Jan Sniadecki och Mikolaj Kopernik.
Vilken hamn färjorna ska anlöpa är en fråga för de båda järnvägsföretagen och dess kunder. Rederiet kan köra båda sträckorna.
Trelleborgs hamn har snart tekniska möjligheter för att ta emot de polska järnvägsfärjorna, vilket hamnen inte haft tidigare. De spår som krävs för att ta emot vagnarna är också på gång.
Tidigast nästa år kommer ett beslut från Green Cargo.
Per Nilsson
0411-55 78 46
per.nilsson@ystadsallehanda.se