Hamnchefen deltog inte i beslutet
Styrelseledamoten Lars Börjesson - verkställande direktör för Ystads hamn Logistik AB och ordförande för organisationens sydliga region - var inte närvarande.
– De skyller på tidspress när det gäller att ta beslutet. Det är en förklaring, men jag är besviken på att de inte är medvetna om den expansion som skett när det gäller bil- och järnvägsgods, säger han.
Börjesson själv befann sig på en affärsresa i Polen när förbundet bestämde vilka hamnar man tycker staten ska satsa skattepengar på. Organisationen är en av flera intressenter som ska lämna förslag till utredaren inför en kommande proposition. Att organisationen medvetet valt en tidpunkt när hamnchefen i Ystad var borta för sitt beslut tror dock inte Börjesson.
– Nej, absolut inte. Lite självkritisk måste man vara och jag har kanske varit för dålig på att jaga på, säger han.
På fredagen kom också Sjöfartsverket med sin rapport om de svenska hamnarna. Verket anser till skillnad från Transportindustriförbundet att delar av Ystads hamn är av riksintresse. Tillsammans med Vägverket och Banverket är Sjöfartsverket knutna till den statliga hamnstrategiutredning i egenskap av experter.
Robert Jönson