Han har sett staden växa
– Jag tycker om mitt skrivbord, förklarar Anders Reinertz kort och enkelt. Jag ärvde det efter rådman Ryde som arbetade vid det i Nya rådhuset och sen har det fått hänga med.
När Anders Reinertz började i kommunen 1966 var han nyutbildad som väg- och vatteningenjör och hans första uppdrag blev att planera för högertrafikomläggningen.
– Det var mycket man måste tänka på inför omställningen i oktober 1967. Jag hade dispens och fick vara ute och köra hela den natten. Allt fungerade perfekt. Dagarna efter hände det att folk körde på fel sida om refuger, men det inträffade aldrig något allvarligt. Trafikomläggningen blev på sitt sätt en vägvisare för Anders Reinertz. Med undantag för exempelvis stadsdelar som Edvinshem, har han främst arbetat med trafik, vägar och leder.
– Jag har varit med och planerat i princip varenda rondell i stan, säger Anders Reinertz.
Den första var Lambergskorset, där Malmövägen möter Västerleden. Innan korsningen blev en rondell var det ett olycksdrabbat trafikkors.
– Politikerna var först lite sura, eftersom jag inte begärt några anslag, utan lyckats skaka fram pengar från andra projekt. Men sen, när de insåg hur mycket bättre korsningen blivit, var de rätt nöjda.
Om Lambergskorsningen gick snabbt att förvandla, skulle det ta mer än tio år att få till trafiken utanför sjukhuset. Så länge diskuterade, utredde och planerade man rondellen på Kristianstadsvägen.
– Lösningen blev ett andrahandsalternativ. Det kunde blivit bättre, men knappast sämre än det var. Anders Reinertz är också mannen bakom Ringleden norr om stan. När den kom till i början av 1970-talet var det långt till närmsta bebyggelse.
– Det var landsbygd och jag fick förhandla med många markägare innan vi kunde börja bygga.
30 år senare flyttades Dragongatans södra del.
– Den lösningen är jag riktigt nöjd med, säger Anders Reinertz. Nästa steg blir att ordna korsningen med järnvägen.
Anders Reinertz är överhuvudtaget ganska nöjd med sina år i kommunens tjänst. Mest har han uppskattat samarbetet med politiker, kollegor och entreprenörer.
– Att jobba med projekt gillar jag, konstaterar han.
Regementsgatan är egentligen den enda smolken i glädjebägaren.
– Den skulle jag vilja förvandla till den paradgata den borde vara. Med nuvarande utformning är den ful, trafikfarlig och en barriär för de boende.
När Anders Reinertz lämnar sitt arbetsrum – och skrivbord – för sista gången på fredag väntar ett liv som pensionär.
– Jag är engagerad i en del föreningar, bland annat i Ystads IF:s huvudstyrelse. Det får jag mer tid för nu.