Högtryck hos däckbytarna
Våren ger oss mer energi och ökad lust. Det är en tid då vi tänker extra mycket på gummi. Svart gummi med bra friktion.
– Folk får vårkänslor och då vill de ha på sina sommardäck, säger Mattias Jönsson på Ystad Däck, som har bråda tider i verkstaden.
Omkring tre, fyra däckbyten i timmen blir det under högsäsongen. Däckfirman prioriterar just nu kunder med dubbdäck. Senast den 15 april måste dubbdäcken av och får sedan inte smeka asfalten igen förrän i oktober.
Frost på morgnar
Våren har hängt i luften länge vid det här laget. Nu är det få som tror att vintern ska komma tillbaka, även om frosten vissa morgnar fortfarande ligger som en tunn hinna på motorhuv och vindrutor. Redan i februari började kunderna knacka på dörren.
– Men dem sa vi nej till och rekommenderade dem att avvakta, säger Mattias Jönsson, vars främsta råd inför sommarkörningen är att inte ha för slitna däck.
Lagen tillåter ett mönsterdjup på 1,6 millimeter på sommardäck, men Mattias Jönsson anser inte att mönsterdjupet bör understiga två millimeter på grund av risken för vattenplaning och sämre bromsförmåga. Att ha rätt lufttryck i däcken är lika viktigt, sommar som vinter.
När är det då dags att ge upp sommaren för gott och ta sikte på vintern? Tja, det är svårt att säga en exakt tid, menar Mattias Jönsson, det beror på vädret.
– När det börjar krypa ner mot fem, tio grader är det dags att börja tänka på det. Då kan det bli halt på vägarna.