Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Inga tekniska hinder för distansundervisning

Det råder ingen brist på tekniska lösningar för att klara av distansundervisningen kommande veckor. Tvärtom, menar Ystad gymnasiums it-koordinatorer.
– Egentligen har vi för mycket att välja på. Vi måste nu tratta ner och välja ut vilka system och kanaler som ska användas, så det blir så få missförstånd som möjligt, säger Niclas Olsson.
Christian Nilsson och Niclas Olsson är it-koordinatorer på Ystad gymnasium. ”Alla lärare är inte förtjusta i digitaliseringen i skolan. Nu ställs allt på sin spets. Har man då gått lite under radarn så står man med lite tomma händer nu. Men vi kommer att vara där för att stötta”, säger Niclas Olsson.
Christian Nilsson och Niclas Olsson är it-koordinatorer på Ystad gymnasium. ”Alla lärare är inte förtjusta i digitaliseringen i skolan. Nu ställs allt på sin spets. Har man då gått lite under radarn så står man med lite tomma händer nu. Men vi kommer att vara där för att stötta”, säger Niclas Olsson.
Foto: Carl Johan Engvall

It-koordinatorerna på Ystad gymnasium har förberett för distansundervisning under någon veckas tid.

Alla elever på Ystad gymnasium har en personlig skoldator och det är via den som distansundervisningen nu kommer att ske.

– Vi har ju ett antal system som vi har licenser på, allt från lärplattform och molntjänst till olika Office-program och kompensatoriska hjälpmedel för elever som till exempel behöver hjälp med läsa eller skriva.

– Nu måste gymnasiets ledningsgrupp bestämma vilka vi ska använda och hur, och det vet jag att de sitter med just nu, säger Niclas Olsson.

Både han och kollegan Christian Nilsson arbetade tidigare som lärare på gymnasiet i Ystad innan de sadlade om till it-koordinatorer.

– Som gamla lärare står vi med en fot i tekniken och en fot i pedagogiken. Det gör ju att vi förstår lärarnas vardag, säger Christian Nilsson.

Niclas Olsson och Christian Nilsson, it-koordinatorer på Ystad gymnasium. ”I nuläget har vi inget svar på hur vi kan lösa en situation om en elev inte har tillgång till ett wifi som fungerar”, säger Niclas Olsson.
Niclas Olsson och Christian Nilsson, it-koordinatorer på Ystad gymnasium. ”I nuläget har vi inget svar på hur vi kan lösa en situation om en elev inte har tillgång till ett wifi som fungerar”, säger Niclas Olsson.
Foto: Carl Johan Engvall

It-koordinatorerna förespråkar att gymnasiet drar igång sin distansundervisning med så enkla medel och instruktioner så möjligt.

– För vissa lärare blir det inte så stor skillnad för de bedriver redan en undervisning där de använder de här verktygen, kanske spelar in genomgångar på video och delar med eleverna. För andra lärare kommer det att bli en stor skillnad, säger Christian Nilsson.

– Så är det, lärarna har kommit olika långt med att använda tekniken. I takt med att de blir varma i kläderna kommer de att kunna ta ut svängarna med de digitala resurserna. De kommer dock att få så mycket stöd av oss som de behöver och för det måste de vara här på plats, säger Niclas Olsson.

Exakt hur skolan ska jobba med distansundervisningen kommer att klarna i veckan.

På Ystad gymnasium finns till exempel redan en särskild plattform för att skriva digitala prov.

En eventuell bromskloss i distansundervisningen kan bli om eleverna inte har en tillförlitlig uppkoppling hemma.

– I nuläget har vi inget svar på hur vi kan lösa en situation om en elev inte har tillgång till ett wifi som fungerar. Så kan det säkert vara för ett antal elever och det får vi i så fall återkomma till, säger Niclas Olsson.

Läs mer