Jan Troell har påbörjat sin nya film i Ystad
Överdimensionerade strålkastare på andra sidan av Dammgatan lyser upp stora sjok av vitt tyg som hängts över fönstren på Charlotte Berlins museum.
– Vi får helt enkelt inte plats med belysningen inne i museet. Det är som att filma i en tändsticksask, säger produktionsledaren Martin Ersgård.
I förra veckan inleddes inspelningen av Troellfilmen i Malmö och i går kom filmteamet till Ystad för att under tre dagar filma i det välbevarade borgarhemmet från 1800-talet.
JanTroell och scenografen Peter Bävman har under flera år letat inspelningsplatser över hela Skåne för filmen som kommer att utspela sig mellan 1907 och 1922.
– Det är ju det som är problemet med att göra en epokfilm, att i princip ingenting ser ut som det gjorde då det begav sig. Men här på museet var det näst intill bara att gå in och börja filma, säger Martin Ersgård.
Scenerna på Charlotte Berlins museum kommer att bli de enda i filmen som utspelar sig i en borgerlig miljö. Resten av filmen kommer att utspela sig i arbetarkvarter.
Maria Larssons eviga ögonblick bygger på en verklig historia och handlar om Agneta Ulfsäter Troells – Jan Troells hustrus – familj. Verklighetens Maria levde i Göteborg men regissören har förlagt berättelsen till Skåne. – Manuset är ett poetiskt sammelsurium av fakta och hittepå. Historien i sig, om en kvinna och hennes resa, är universell och skulle lika gärna kunna utspela sig i Kiruna, säger Martin Ersgård.
På personalens förhöjda aktivitet på gatan utanför museet förstår vi att en tagning är på gång. Men produktionsledaren skyddar sin produktion, vänligt men bestämt.
– Just nu ska Ghita Nørby och Maria Heiskanen spela in en känslig scen. Det är stora känslor inblandade, en sådan scen som tarvar högsta koncentration. Och inte minst med tanke på det lilla utrymmet så finns det inte en chans att jag släpper in er för att ta bilder, säger Martin Ersgård. Och så ler han.
Regissören själv kommer ut på gatan, men prouktionsledaren skakar på huvudet. Intervjun får vänta till en annan dag.
Efter Ystad reser film-teamet på måndag till Luleå för tre veckors filmning med is och snö, samt i en studio.
– Att filma i studion i Ystad diskuterades också men det var ett beslut vi till slut tog att filma i Luleå när vi ändå var däruppe, säger Martin Ersgård.
Någon gång i maj kommer inspelningsteamet med största sannolikhet att återvända till Ystad för att filma på Biografteatern Scala och på några gator i staden.
Några inspelningsplatser på Österlen blir det dock inte.
– Nej, vi trodde väl först att vi skulle hitta passande miljöer där men om vi ska vara ärliga så har ju Österlen blivit väldigt uppiffat av alla sommarboende.
Martin Ersgård återkommer flera gånger till Jan Troells jakt på autenticitet, hur han helst vill filma utomhus och hellre väljer verkliga miljöer framför studiobyggen.
– Jan sa på Göteborgs filmfestival att han vill göra spelfilm som dokumentärfilm och dokumentärfilm som spelfilm. Det säger mycket om Jan Troell tycker jag, säger Martin Ersgård.
Fredrik Sjöstrand
0411-55 78 61
fredrik.sjostrand@allehandasyd.se