Jonas gjorde sin dröm till verklighet
I ett helt vanligt litet hus på industriområdet i Ystad sitter en inte
helt lika vanlig företagare. Kontorslokalens ljusa väggar är
tapetserade med reklamaffischer och stilrena Ikea-möbler bildar
naturliga avgränsningar i rummet. Här sitter Jonas Andersson och driver
sitt företag, Anderzson of Sweden. Verksamheten är inriktad på
företagsprofilering vilket innebär att Jonas Andersson hjälper företag
att kläcka idéer om hur de skall synas utåt och vilket syfte de har.
Reklambranschen är tuff men Jonas Andersson låter sig inte skrämmas av
konkurrensen. För snart tre år sedan kom han till ett ställe i sitt liv
då han kände att det var dags att bestämma sig för om han ville
fortsätta i samma gamla banor eller om han skulle satsa på något nytt.
- Jag jobbade på Polykemi i tio år och kände att jag stod vid ett
vägskäl i livet. Om jag skulle prova något nytt var det hög tid att
göra det. Så han sa upp sig från jobbet. Började arbeta hemifrån och efter
ungefär ett år hyrde han in sig i lokalerna på Herrestadsgatan 20 i
Ystad.
- Jag bara hoppade rakt ut, och det har jag inte ångrat en sekund,
säger han glatt och kastar en blick åt det vitrinskåp där en del av
kundernas profileringsprodukter finns samlade som visningsobjekt.
Folk i hans närhet uppmuntrade honom och tyckte att han var modig.
- Men själv uppfattar jag mig inte som speciellt våglig. Jag har alltid
varit så, man får ju bara en chans, fortsätter han.
I dag är den före detta arbetsgivaren kund hos Jonas Andersson, det och
en hel rad andra, både lokala och regionala företag i olika branscher. På Anderzson of Sweden handlar det mer än om bara reklamprylar.
Företaget fick i ett tidigt skede ett dotterbolag som gör att Jonas
Andersson jobbar på ett sätt som är ovanligt för reklam och
profilbranschen.
- I dotterföretaget jobbar jag med ett eget varumärke, berättar han.
Detta är givetvis en styrka i branschen att jag är uppdaterad om vad
som krävs för att få ut budskap på rätt sätt och med rätt kvalitet.
- Jag jobbar med ett levande varumärke som innebär att det finns en
person med en riktigt historia bakom själva logotypen. Normalt skapar
man en historia för att kunna marknadsföra ett varumärke som till
exempel Telia och Eniro har gjort.
Det levande varumärket på Anderzson of Sweden dotterbolag är inte vem
som helst. Få kan stoltsera med att vara kollega med den före detta
Miss Universum - Yvonne Ryding. När möjligheten att köpa loss
varumärket med samma namn som modellen nappade Jonas Andersson direkt.
- Ett sådant tillfälle kommer bara en gång.
I dag är familjerna Andersson och Ryding både kollegor och vänner och
en australisk flagga i fönstret på kontoret påminner om den resa som de
gjorde tillsammans i höstas. Australien är nämligen den första
exportmarknaden för hudvårdsserien utanför Sverige. Jonas Andersson stortrivs med sitt arbete, speciellt med
variationsrikedomen, alla företag har sin egen inriktning. Det
viktigaste för en företagsprofilerare är att ha en konkret idé om vad
kunden vill ha och vad syfte är.
Sen tar själva arbetet vid och då gäller det att vara uppfinningsrik
och hitta egna vägar. Att härma andra är ju ingen bedrift precis, i
alla fall inte för Jonas Andersson.
- Till ett företag som sysslar med tillbehör till lantbruksmaskiner
skaffade vi plåster, jag tänkte att de säkert gör sig illa en hel del,
berättar han och visar upp ett etui, litet som en tändsticksask, med
plåster inuti.
Det skickas med i kundens fakturor. Eftersom etuiet bär företagets namn
och logotyp får de ut sitt namn, samtidigt som reklamen fyller en
praktisk funktion. Enkelt, prisvärt och smart, precis som Jonas
Andersson vill ha det.
- Jag tycker om stilrena idéer och vill göra snygga grejer som folk
uppskattar och använder.
Malin Perlheden
0411-55 78 47
malin.perlheden@allehandasyd.se