Jonas gjorde sin dröm till verklighet

När Jonas Andersson fann sig själv vid ett vägskäl i livet tvekade han inte en sekund. Han följde sin dröm och är i dag egenföretagare med en verksamhet på väg ut på den internationella marknaden.
Ystad • Publicerad 1 februari 2007
Jonas Andersson vågade ta steget och satsa på eget företagande. I dag arbetar han bland annat med ett levande varumärke i form av föredetta Miss universum, Yvonne Ryding. Bild: Mark Hanlon
Jonas Andersson vågade ta steget och satsa på eget företagande. I dag arbetar han bland annat med ett levande varumärke i form av föredetta Miss universum, Yvonne Ryding. Bild: Mark HanlonFoto: 
Yvonne Ryding samarbetar med Jonas Andersson.
Yvonne Ryding samarbetar med Jonas Andersson.Foto: 

I ett helt vanligt litet hus på industriområdet i Ystad sitter en inte

helt lika vanlig företagare. Kontorslokalens ljusa väggar är

tapetserade med reklamaffischer och stilrena Ikea-möbler bildar

naturliga avgränsningar i rummet. Här sitter Jonas Andersson och driver

sitt företag, Anderzson of Sweden. Verksamheten är inriktad på

företagsprofilering vilket innebär att Jonas Andersson hjälper företag

att kläcka idéer om hur de skall synas utåt och vilket syfte de har.

Reklambranschen är tuff men Jonas Andersson låter sig inte skrämmas av

konkurrensen. För snart tre år sedan kom han till ett ställe i sitt liv

då han kände att det var dags att bestämma sig för om han ville

fortsätta i samma gamla banor eller om han skulle satsa på något nytt.

- Jag jobbade på Polykemi i tio år och kände att jag stod vid ett

vägskäl i livet. Om jag skulle prova något nytt var det hög tid att

göra det. Så han sa upp sig från jobbet. Började arbeta hemifrån och efter

ungefär ett år hyrde han in sig i lokalerna på Herrestadsgatan 20 i

Ystad.

- Jag bara hoppade rakt ut, och det har jag inte ångrat en sekund,

säger han glatt och kastar en blick åt det vitrinskåp där en del av

kundernas profileringsprodukter finns samlade som visningsobjekt.

Folk i hans närhet uppmuntrade honom och tyckte att han var modig.

- Men själv uppfattar jag mig inte som speciellt våglig. Jag har alltid

varit så, man får ju bara en chans, fortsätter han.

I dag är den före detta arbetsgivaren kund hos Jonas Andersson, det och

en hel rad andra, både lokala och regionala företag i olika branscher. På Anderzson of Sweden handlar det mer än om bara reklamprylar.

Företaget fick i ett tidigt skede ett dotterbolag som gör att Jonas

Andersson jobbar på ett sätt som är ovanligt för reklam och

profilbranschen.

- I dotterföretaget jobbar jag med ett eget varumärke, berättar han.

Detta är givetvis en styrka i branschen att jag är uppdaterad om vad

som krävs för att få ut budskap på rätt sätt och med rätt kvalitet.

- Jag jobbar med ett levande varumärke som innebär att det finns en

person med en riktigt historia bakom själva logotypen. Normalt skapar

man en historia för att kunna marknadsföra ett varumärke som till

exempel Telia och Eniro har gjort.

Det levande varumärket på Anderzson of Sweden dotterbolag är inte vem

som helst. Få kan stoltsera med att vara kollega med den före detta

Miss Universum - Yvonne Ryding. När möjligheten att köpa loss

varumärket med samma namn som modellen nappade Jonas Andersson direkt.

- Ett sådant tillfälle kommer bara en gång.

I dag är familjerna Andersson och Ryding både kollegor och vänner och

en australisk flagga i fönstret på kontoret påminner om den resa som de

gjorde tillsammans i höstas. Australien är nämligen den första

exportmarknaden för hudvårdsserien utanför Sverige. Jonas Andersson stortrivs med sitt arbete, speciellt med

variationsrikedomen, alla företag har sin egen inriktning. Det

viktigaste för en företagsprofilerare är att ha en konkret idé om vad

kunden vill ha och vad syfte är.

Sen tar själva arbetet vid och då gäller det att vara uppfinningsrik

och hitta egna vägar. Att härma andra är ju ingen bedrift precis, i

alla fall inte för Jonas Andersson.

- Till ett företag som sysslar med tillbehör till lantbruksmaskiner

skaffade vi plåster, jag tänkte att de säkert gör sig illa en hel del,

berättar han och visar upp ett etui, litet som en tändsticksask, med

plåster inuti.

Det skickas med i kundens fakturor. Eftersom etuiet bär företagets namn

och logotyp får de ut sitt namn, samtidigt som reklamen fyller en

praktisk funktion. Enkelt, prisvärt och smart, precis som Jonas

Andersson vill ha det.

- Jag tycker om stilrena idéer och vill göra snygga grejer som folk

uppskattar och använder.

Malin Perlheden

0411-55 78 47

malin.perlheden@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.