Kändiskocken lämnar uppdraget som kreativ ledare: ”Fullt fokus på Tumült och Ystad”
I mitten av december 2023 meddelade Kristianstads Golfklubb & Destination att man tecknat avtal med kändiskocken Daniel Müllern om att bli kreativ ledare på den nya restaurangen vid anläggningen.
Ystadskocken Daniel Müllern, som är en av Sveriges mest prisbelönta kockar, har kombinerat rollen som kreativ ledare med att driva sin egen restaurang Tumült nere i Ystad, men nu meddelar golfklubben att man avslutar samarbetet.
På Kristianstads GK:s hemsida skriver klubben om omorganisationen:
”Vi vill härmed informera om en förändring i vårt team på Pine Restaurant, som sker i samband med en omorganisering. Vår kreativa ledare Daniel Müllern och vår köksmästare Anton Schuller kommer att avsluta sina tjänster hos oss. Vi är otroligt tacksamma för deras insats sedan öppningen av Pine Restaurant som har bidragit till den utveckling och framgång som vi haft under året och vi önskar dem all lycka i framtiden”.
”Verksamheterna behöver en kreativ ledare på plats fullt ut och Daniel har andra uppdrag utöver att vara kreativ ledare hos oss som tar upp stor del av hans tid”Kristianstads Golfklubb & Destination
Bakgrunden till beslutet ska ligga i att Kristianstads GK behöver en kreativ ledare som är på plats fullt ut. Därför har man gjort klart med Jesper Sandqvist, som lämnar jobbet som gastronomisk ledare på Hotell Mossbylund för att kombinera arbetet som köksmästare och kreativt ansvarig på Kristianstads GK.
Bakgrunden till denna förändring är att Pine Restaurant och Åhus Gästgivaregård vuxit i högre takt än räknat, skriver Kristianstads GK på sin hemsida.
Daniel Müllern menar att det är en bra lösning. Avtalet var att han skulle vara på plats två dagar i veckan men det har inte räckt till. Då är det bättre att ha en kreativ ledare som är på plats fullt ut.
– Jag var med och drog igång det i alla fall, säger Daniel Müllern som säger att han i alla fall hunnit få bra snurr på luncherna under sin tid med golfklubben.
Bland annat har det sålts 6 000 schnitzlar – årets hetaste trendrätt. Ystadskocken är nöjd med prägeln han hann sätta på verksamheten men ser också fram emot att koncentrera verksamheten och slippa bilresorna norrut.
– Nu ska jag ha fokus på Tumült och Ystad. Vi har en jävligt rolig höst framför oss, säger Daniel Müllern.
Det innebär bland annat att försöka locka ut Ystadsborna på Oktoberfest mitt i veckan med bratwurst och sauerkraut till exempel. Dessutom vill han få ut verksamheten på uppdrag utanför restaurangen med ”Tumült on tour”.
– Vi har redan kört några event på lite olika företag.