Klartecken för ombyggnad av Ystads hamn
Ystads kommun fick klartecken på de tre punkter kommunen och hamnen begärt, men kommunen måste inom ett år redovisa hur bullret och utsläppen ska minskas.
Domstolen ger hamnverksamheten miljötillstånd, godkänner ombyggnaden och ger ett verkställighetsförordnande som gör att ombyggnadsarbetet får starta oavsett om domen överklagas.
- Det var oerhört positivt. Vi har äntligen fått ett besked från miljödomstolen, säger kommunalrådet Thomas Lantz (m).
Han säger samtidigt att domen var väntad.
Domen kan överklagas och Miljööverdomstolen kan då fatta ett annat beslut. Men ombyggnadsarbetena som beräknas kosta omkring 85 miljoner kronor ska ändå starta.
- Jag känner inte att det är något större risktagande, säger Thomas Lantz.
- Har miljödomstolen gjort den här bedömningen finns det inga reella skäl för Miljööverdomstolen att säga något annat.
Ombyggnaden handlar om att bygga om tre färjelägen till två, muddra en vändzon i yttre hamnen samt korta en inre vågbrytaren och förlänga en yttre.
Kommunen har redan handlat upp ombyggnaden av färjelägena.
- Det kan starta omgående, men när det kan ske får vi bestämma när vi pratat med entreprenörerna, säger Thomas Lantz.
Upphandlingen av muddringen och arbetet med vågbrytarna håller på. Den 11 november går anbudstiden ut.
Thomas Lantz tror att det arbete som ska göras på sikt ger Ystadsborna en bättre miljö. Miljödomstolen säger också i beslutet att det är "troligt att stora miljöförbättringar kommer att genomföras i framtiden, även vid en utökad verksamhet".
Miljödomstolen skjuter upp frågorna om villkor för buller och elanslutningar av fartyg vid kaj. Här har kommunen fram till 31 december 2009 på sig att komma med förslag för att domstolen ska fastställa de slutliga villkoren.
Även skyddsåtgärder i hamnens dagvattensystem skjuts framåt. Här har kommunen fram till 31 december 2010 på sig att komma med förslag.
Domstolen pekar i domen på att land-el löser en lång rad av de miljöproblem som Ystad har och tycker att kommunen ska driva på rederierna för att få dem att miljöanpassa färjorna.
Alla krav som lämnats in om hårdare villkor avvisas.
Ulf Henningsson som företräder boende i Revhusen har inte läst domen, men är inte förvånad över beslutet.
- Jag befarade det. De fick tillstånd förra gången och nu hade de jobbart lite mer, säger han.