Kommunen ser överberedskapen efter elavbrott
- Vi drar naturligtvis nytta av de erfarenheter vi gjorde i samband med strömavbrottet och kommer nu i samråd med Ystads energi att arbeta fram en plan för att snabbare få igång växeln vid eventuella strömavbrott, säger Jonas Rosenkvist, kanslichef på Ystads kommun i ett pressmeddelande. Liksom större delen av det civila samhället drabbades den kommunala telefonväxeln i Ystad av elavbrottet. Det kommunala växelnumret fungerade inte och för att komma i kontakt med kommunen var man tvungen att ringa respektive direktnummer. Den information som lämnades från Sydkraft, via Ystad Energi AB, förmedlades dock ut i den kommunala organisationen via telefon så att besked skulle kunna lämnas till de kommunmedborgare och andra som ringde till kommunen via direktnummer. Enligt Jonas Rosenkvist startade arbetet med att förse kommunväxeln med elström vid lunchtid. Den kommunala serverhallen, som hanterar det kommunala datornätet, var då strömförsörjd. Däremot lyckades kommunen inte förse kommunväxeln med reservkraft förrän den ordinarie strömmen var tillbaka vid 14-tiden.