Annons

Lärare lär sig hantera film

Lärare är ofta på efterkälken i förhållande till sina elever när det gäller de nya, digitala medierna. Nu ska det bli ändring.
Ystad • Publicerad 7 oktober 2008
Eva-Britt Petersson, Lotta Andersson, Björn Bendroth och Anders Wijk diskuterar första uppgiften på den nya kursen. Bild: Sprisse Nilsson
Eva-Britt Petersson, Lotta Andersson, Björn Bendroth och Anders Wijk diskuterar första uppgiften på den nya kursen. Bild: Sprisse NilssonFoto: 

I korridoren på Norreportskolan samlas pedagogerna Eva-Britt Petersson, Lotta Andersson, Björn Bendroth och Anders Wijk.

De har precis fått sin första uppgift på högskolekursen för lärare i Ystad om hur man ska kunna använda exempelvis film och digitalkameror i undervisningen.

Annons

- Vi ska ta en bild som illustrerar begreppet lärande, förklarar Eva-Britt Petersson.

Lärarna dyker in i NO-salen, kommer ut med en plasthjärna, ett förstorat öga i plast och en ryggrad.

- Lärande är en process, resonerar Anders Wijk.

Inför elevernas undrande blickar placeras plastkroppsdelarna i en trappa där eleven Rania Mohamad får agera lärande elev.

En liten stund senare är gruppen tillbaka i klassrummet där de olika gruppernas bilder ska analyseras. Läraren Kenneth Göransson från Västervångskolan inser att han har en del att lära. han är född med svartvitt tv, säger han.

Petra Rundqvist, filmkoordinator och AV-pedagog vid Ystads kommun, säger att utbildningen är en del av Ystads kommun satsning på film. Svenska filminstitutet har gett ett stöd på 60 000 kronor till kursen.

Ulf Mårtensson ulf.martensson@allehandasyd.se
Ulf Mårtensson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons