Annons

Lektionerna flyttade ut i naturen

När mattelektionen flyttar utomhus får hela kroppen vara med. Det gör det både enklare och roligare att lära. Caroline Persson är utomhuspedagog och tycker mer av undervisningen kunde flytta utomhus.
Ystad • Publicerad 13 oktober 2010
"Det är visst någon som ätit på bladet", konstaterar Caroline Persson och Magnus Linder. Bild: Sprisse Nilsson
"Det är visst någon som ätit på bladet", konstaterar Caroline Persson och Magnus Linder. Bild: Sprisse NilssonFoto: 
Barnen i förskoleklassen i Sövestad sätter genast i gång och bygger en koja i skogen vid Marietorp.
Barnen i förskoleklassen i Sövestad sätter genast i gång och bygger en koja i skogen vid Marietorp.Foto: 
"Att bygga koja är en bra övning. Barnen måste kunna kostruera och samarbeta", säger Caroline Persson.
"Att bygga koja är en bra övning. Barnen måste kunna kostruera och samarbeta", säger Caroline Persson.Foto: 
Magnus Linder och Anton Olsson funderar över hur de ska beskriva formen på bladet som Caroline Persson hittat.
Magnus Linder och Anton Olsson funderar över hur de ska beskriva formen på bladet som Caroline Persson hittat.Foto: 

Sexåringarna från Söve-stads förskoleklass, som är på besök i Marietorp sitter på marken med en hög löv framför sig. De plockar och diskuterar. Det krävs både tanke och övertalningsförmåga innan uppgiften att sortera bladen efter färg, form och storlek är löst.

– Det är ett bra exempel på vad som händer när lektionen flyttar ut från klassrummet. Här övar barnen såväl NO som svenska, samtidigt som de får möjlighet att lära via sina sinnen och hela sin kropp, säger Caroline Persson.

Annons

Hon är utomhuspedagog och arbetar numera deltid på Marietorps Naturskola. Tidigare var hon klasslärare på Blekeskolan.

– Jag har alltid längtat ut och trott på idén att barnen har lättare att lära ute. Nu sedan jag läst utomhuspedagogik har jag fått kunskap, fakta och bevis för att den idén stämmer.

Det arbete hon och kollegan fritidspedagogen Jeanette Wallström gjorde på Blekeskolan har uppmärksammats av många, bland annat NE Skola, Nationalencyklopedins skolsajt. Caroline Persson och Jeanette Wallström har även utvecklat ett utbildningsmaterial i utepedagogik som finns att tillgå via NE skola.

Att flytta ut lektionen utomhus är ofta ganska enkelt för barnen, men ibland lite krångligare för lärarna.

– Man måste tänka på ett annat sätt, men när man väl gör det finns mycket att vinna, säger Caroline Persson.

Caroline Persson och hennes kollegor Lena Håkansson och Hans Nilsson Dahlin lägger upp programmet för besöket på Marietorp i samarbete med klasslärarna.

– Håller man på med multiplikation i klassrummet gör vi det här ute också.

Sexåringarna från Söve-stads förskoleklass börjar ganska snart bygga på en koja en bit in i skogen.

– Kojbygge är en bra övning. För att lyckas måste barnen kunna konstruera, samarbeta, sätta ord på hur de tänker och inte minst kunna lyssna på varandra.

Efter en fikapaus är det dags för dagens lektion och barnen får i uppgift att samla löv från marken. Löven ska ha olika färg, form och storlek och vara lika många som fingrarna på ena handen.

Annons

Sedan samlas barnen med sina blad i två grupper och sorterar dem.

– Ute kan man variera uppgifterna i det oändliga. Det är faktiskt bara min egen fantasi som sätter gränserna.

Caroline Persson ser utomhuspedagogiken som ett komplement till den traditionella klassrumsundervisningen. Att helt flytta ut undervisningen tror hon inte på.

– Barn har olika lärstilar. Vissa vill lyssna, andra läsa medan några lär bäst av att röra sig och uppleva saker med sina sinnen. Det tar man fasta på i utepedagogiken.

Hållbar utveckling är en viktig del i utomhuspedagogik. Men att sätta likhetstecken med naturvistelser blir fel.

– Ibland passar det bättre att gå till torget i stan eller besöka reningsverket. Det handlar om att se platsens betydelse.

– Jag tycker det bästa är när man upplever saker utomhus och sedan går in och läser om det man erfarit ute. I utomhuspedagogiken pratar man om sinnlig erfarenhet och boklig bildning.

Caroline Persson hoppas att utomhuspedagogiken ska få fler Ystadsbarn att vilja vara ute.

– För många barn är vardagen skolan, storköp och hemmet. Det är en ganska torftig miljö som orsakar problem som fetma, depression och koncentrationssvårigheter.

Utomhuspedagogik hör till ett av de prioriterade skolområdena i Ystad. Caroline Persson hade gärna sett en kommunal skola med uteprofil, där alla barn från de många uteförskolorna kunde gå.

– Men man kan göra mycket även inom ramen för den vanliga skolan gom pedagogerna upptäcker vinsterna med att växla mellan att undervisa inne och ute.

Cecilia Billgren
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons