Möjlighetena står i fokus
På en av Arbetsförmedlingens reklamplanscher syns en enbent man och texten ”ser du en receptionist eller en kille med ett ben?”. Syftet med kampanjen ”Se kraften” är att öppna upp och göra det enklare att prata om funktionsnedsättningar.
– Det handlar om att se möjligheter och kompetensen framför allt. Ett funktionshinder behöver inte vara ett hinder i arbetet, förklarar Pia Hammargren Kjerström på Arbetsförmedlingen kultur i södra regionen.
Vid varje personligt möte med arbetssökande ser handläggarna över vilka psykiska, fysiska eller socialmedicinska funktionshinder som finns i förhållande till arbete. Sedan matchas behovet mot den hjälp som finns i form av flera olika specialinsatser.
– Det handlar om att genom dialog göra en bedömning och erbjuda stöd, berättar Pia Hammargren Kjerström.
Som handläggare kan hon bland annat vända sig till arbetspsykologer, arbetsterapeuter, socialkonsulenter, audionomer och syn- och hörselpedagoger för att få ytterligare kunskap. Vid behov stöttar hon även upp med faktablad om trygghetsanställning, lönebidrag, arbetshjälpmedel och stöd av person eller särskilt introduktionsstöd.
– Folk har generellt svårt att se sin egen kompetens och det de är bra på. De växer när någon annan ser det, säger Pia Hammargren Kjerström.
Hon har ibland märkt av en försiktighet när det gäller att anställa funktionshindrade. Och både arbetsgivare och arbetssökande kan ha svårt att prata om det.
– Då kan vi vara lite språkrör och stötta upp. Man behöver inte göra det så komplicerat. Ju öppnare vi är om resurserna desto mer kan det kanske öppna upp till att folk vågar prata om det. Många uppskattar stödet, men visste inte att det fanns, säger Pia Hammargren Kjerström.
På en av Arbetsförmedlingens reklamplanscher syns en enbent man och texten ”ser du en receptionist eller en kille med ett ben?”. Syftet med kampanjen ”Se kraften” är att öppna upp och göra det enklare att prata om funktionsnedsättningar.
– Det handlar om att se möjligheter och kompetensen framför allt. Ett funktionshinder behöver inte vara ett hinder i arbetet, förklarar Pia Hammargren Kjerström på Arbetsförmedlingen kultur i södra regionen.
Vid varje personligt möte med arbetssökande ser handläggarna över vilka psykiska, fysiska eller socialmedicinska funktionshinder som finns i förhållande till arbete. Sedan matchas behovet mot den hjälp som finns i form av flera olika specialinsatser.
– Det handlar om att genom dialog göra en bedömning och erbjuda stöd, berättar Pia Hammargren Kjerström.
Som handläggare kan hon bland annat vända sig till arbetspsykologer, arbetsterapeuter, socialkonsulenter, audionomer och syn- och hörselpedagoger för att få ytterligare kunskap. Vid behov stöttar hon även upp med faktablad om trygghetsanställning, lönebidrag, arbetshjälpmedel och stöd av person eller särskilt introduktionsstöd.
– Folk har generellt svårt att se sin egen kompetens och det de är bra på. De växer när någon annan ser det, säger Pia Hammargren Kjerström.
Hon har ibland märkt av en försiktighet när det gäller att anställa funktionshindrade. Och både arbetsgivare och arbetssökande kan ha svårt att prata om det.
– Då kan vi vara lite språkrör och stötta upp. Man behöver inte göra det så komplicerat. Ju öppnare vi är om resurserna desto mer kan det kanske öppna upp till att folk vågar prata om det. Många uppskattar stödet, men visste inte att det fanns, säger Pia Hammargren Kjerström.