Nedläggning hotar Aluma
– Vi märkte den globala krisen mycket snabbt. Många av de som köper vår tidning är pensionärer och studenter och de drar snabbt in på utgifterna när något sånt här händer. Det har vi märkt de senaste veckorna, säger Lennart Thübeck, ansvarig för den sociala verksamheten på Alumas huvudkontor i Malmö.
Men höstens finanskris är inte det enda problemet.
– Nej, försäljningen har dalat. Sedan i maj har vi gått ner 3000 i upplaga, det motsvarar 45 000 kronor. Det är mycket pengar för oss. I dag har vi en upplaga på 12 000.
– För försäljarna kan det vara tufft med motivationen. Tidigare kunde de sälja fem tidningar på ett par timmar, i dag tar det dubbelt så lång tid. Och nu går vi in i en kyligare årstid, som blir ännu jobbigare för försäljarna. Många tröttnar. Det är tufft att vara försäljare.
Lennart Thübeck vet. Han var Alumas förste försäljare när tidningen startades 2001.
I dag säger han att det känns långt till gatutidningens målsättning som är en upplaga på 20 000.
– Det är tufft just nu. Vi kryper på knäna men kämpar för att inte gå i konkurs. Så länge vi har huvudet ovanför vattenytan så kommer vi att sparka, säger Lennart Thübeck.
För innevarande år nästan halverade Malmö stad sitt bidrag till 130 000 kronor. För 2009 har Aluma sökt 527 000 kronor i kommunalt bidrag.
– Det får vi besked på i december, men vi har redan fått höra i klartext att vi inte kommer att få hela den summan, säger Lennart Thübeck.
På frågan vad som skulle hända med de hemlösa försäljarna om Aluma går i konkurs säger Lennart Thübeck att han inte vill vara kategorisk, men att han tror att många skulle gå återgå till en kriminell bana.
– Det handlar om att få en inkomst, och kan man inte sälja Aluma så finns det förstås en risk för man begår saker som inte är lagliga.