Annons

Ny resebyrå med stor kunskap i bagaget

Två fullklistrade koffertar, en dator och en telefon räcker långt för att starta en egen resebyrå. Mikael Fältskog vet, han har just startat sin livs första.
Ystad • Publicerad 25 januari 2007
Mikael Fältskogs slittåliga koffert har hängt med sedan hans första jordenruntresa, i dag står den dock mest stilla på hans nya kontor. Bild: Mark HanlonFoto:  

Hawaii, Alaska och New York. De två emballagen är fulla av klisterlappar.

– Koffertarna kommer från åren då jag jobbade på ett kryssningsfartyg. Då reste jag själv jorden runt och de var fulla av saker. Nu står de här på mitt nya kontor. Det är ju förhoppningsvis inte jag som ska resa nu.

Annons

Mikael Fältskog har jobbat i 17 år på Winbergs resebyrå i Ystad. En rolig tid som gav honom goda kontakter och en inblick i vilka marknader inom resebranschen som inte var riktigt mättade än. Han bestämde sig för att starta eget, Fieldwood Travels, med inriktning på resor till företag. Kontoret slog upp portarna i januari men särskilt många kundbesök har han inte. På skrivbordet står en dator och en välanvänd telefon, den största delen av kundkontakten sköts via luren.

– Men det betyder inte att den personliga servicen försvinner. Visst kommer en och annan kund in men annars kan jag sköta det mest härifrån mitt skrivbord. Mikael Fältskog gillar utmaningar, det märks när han pratar om gamla resminnen och kluriga reseuppdrag. En kund han minns särskilt väl från tiden på Winbergs är ett företag som ville ha något extra. Företaget ville ha en lite annorlunda resa till Barcelona Väl framme fick de anställda i uppdrag att leta reda på hus ritade av mannen bakom "La sagrada familia", arkitekten Antoni Gaudi. På cykel.

Lite knixigt kanske, men genom ett bra samarbete med spanjorerna fixade det uppdraget sig också och företaget hann dessutom med en konferens. Företaget är knappt en månad gammalt men beställningar trillar redan in. Telefonen ringer och Mikael Fältskog svarar. Det är en svensk kund som vill kontrollera att deras visumansökan gått igenom för en Australienresa. Just nu arbetar han mycket med flygbokningar och visumansökningar för sina företagskunder. Men framtidens klientel ser annorlunda ut.

– Incoming är roligast och någonting jag kommer storsatsa på redan i vår.

Incoming innebär att Mikael Fältskog inte enbart skickar iväg kunder utan främst tar emot, en större utmaning som kräver koordinationsförmåga. Hotell ska bokas och sightseeingbussar ordnas fram, inte enbart i Sverige utan i hela Skandinavien.

Han förklarar att många företag från USA och Japan fått upp ögonen för Skandinavien, man tycker att det är ordning och reda här och framförallt billigt att shoppa.

– Många företag har önskemål om att kunna shoppa bra samtidigt som de är på konferens. Då är Köpenhamn hett, säger Mikael Fältskog.

Han spår att framtidens företagsturism kommer från öst. Kinesiska affärsmän och -kvinnor har redan börjat få upp ögonen för Sveriges lugn och ro, och att spela golf i Skandinavien är både exotiskt och enkelt.

– Men får jag ett incoming-jobb hit till Skåne skulle jag ta dem på en klassisk Österlentur.

Sanna Trygg

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons