Annons

Ny teater-vd älskar Mozart

Ystad • Publicerad 19 januari 2005

När är en föreställning som bäst? Svaret från Ystads teaters nya vd Peter Larsson kommer omedelbart:

- När man glömmer var man är.

Annons

Han är i Ystad för första gången i egenskap av blivande teaterdirektör. Under dagen har Peter Larsson haft möten med personalen på och nu har han slagit sig ner vid det kala ovala bordet i sammanträdesrummet på teatern för en intervju.

Han är klädd i svart kavaj och svart skjorta och från oljemålningar på väggen blickar några av hans företrädare ner på honom. Det är arvet från dem han ska utveckla.

- Favoritföreställning? Det måste bli någon opera med Mozart. Jag säger Don Giovanni för att det är sådan fantastisk musik och en enkel handling. För övrigt älskar jag också filmen Bröderna Mozart av Suzanne Osten. Den är sanslöst bra. Föreställningen de sätter upp i filmen skulle jag vilja se, svarar han på första frågan som är ett försök att ringa hans smak.

Att han skulle välja just en operaföreställning var inte helt överraskande. Bakgrunden som producent inom Rikskonserter och åtskilliga operaföreställningar vittnar om det stora intresset för den klassiska musiken. Men om han tar en teaterpjäs då?

- Detär lite svårare att svara på. Hm...

- Och det måste vara genomtänkt, jag vill inte bara kasta ur mig någonting.

- Jag säger Rosenkrans och Gyllenstjärna. Det är ju Tom Stopard som har skrivit den och rollerna är hämtade ur Hamlet. Den har ett djup och är rolig. Den är nyskriven men hänvisar ändå till originalmanuset. Det ger en extra dimension om man är initierad och kan sin Shakespeare men bra även om man inte sett Hamlet.

Han tvekar däremot inte när han ska beskriva hur man vet att en föreställning är bra. Det är man sugs in i en annan värld och verklighetens tid och rum försvinner, förklarar han.

- När man glömmer var man är. När man plötsligt väcks upp och inser var man är.

Fast det var varken teater eller klassisk musik som fick Peter Larsson att välja ett arbetsliv inom kulturen. Det var i stället jazzen. När han i gymnasieålder upptäckte improvisationens magi hoppade han av den fyra-åriga tekniska linjen och började på musikgymnasiet.

Annons

- Jag hade spelat trumpet innan och aldrig gillat det. Men när jag hittade jazzen blev det plötsligt jätteroligt.

Han gick vidare till musikhögskolan, tog examen 1979 och började jobba som musiklärare. Samtidigt drev han ett galleri i Malmö.

Två år senare fick han jobb på Rikskonserter (som i dag är uppdelat i regionala enheter, bland annat Musik i Syd) och arbetade med allt från skolmusik till festivaler som Musik på Österlen.

Han slutade 1986 och startade tillsammans med en kollega en inspelningsstudio för musik-, film- och videoproduktion. Efter sex år övergick han till att frilansa som producent och utbildare bland annat vid folkuniversitetet och kulturvetenskapliga institutionen i Lund

- Jag har fått många kontakter under årens lopp som jag tror jag kan ha nytta av nu.

Vi tar trappan ner till scenen. Peter Larsson rör sig vant i de många gångarna. I somras var detta hans arbetsplats när han producerade Orfeo och Euridice och dessförinnan hade han varit involverad i två andra uppsättningar av Opera i Ystad.

Den 1 april får han en ny roll här. Då blir han verkställande direktör och uppdraget är att leda en teater, som liksom många andra landsortsteatrar, inte har någon fast ensemble. Istället handlar det om att sy ihop ett program tillsammans med gästspelande artister, skolor och föreningar och att locka publiken till teatern.

Utmaningen är att få hit även yngre människor och ett sätt som Peter Larsson kan tänka sig är föreställningar som är kopplade till nutiden. Som i somras då operan började på en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus eller som Opera i Ystad vill angripa Cosifantutte i sommar, att applicera den på en realitysåpa.

- Några kan kanske tycka att det är jobbigt men ska vi nu hitta en ung publik tror jag det är nödvändigt att visa föreställningar med vår tids ljus. Det handlar inte om att säga att klassisk musik eller något annat är bättre, utan om att visa att den finns och kan vara lika bra som något annat.

Drömmen är att arrangera en hel operafestival där det bjuds på flera olika uppsättningar, liksom workshops och seminarier. Inte för att konkurrera ut den operaverksamhet som finns i dag, utan komplettera den.

Annons

- Se på Lilla Torg i Malmö. När krogarna började öppna där sade man efter ett tag att nu kunde det inte bli fler för då blev konkurrensen för stor. Men så blev det aldrig. I dag är hela torget fyllt av restauranger och det fungerar.

Han kan också tänka sig andra nya evenemang på teatern. Att väcka liv i igenslumrade Musik på Österlen, är en idé. En annan är att försöka få världspremiären av de resterande Wallanderfilmerna till teatern.

- Det är klart man borde ha den här. En galapremiär med spårljus som lyser upp teatern när skådespelare och gäster anländer i sina bilar.

En annan ambition är att knyta starkare band till andra teatrar både norrut och söderut. Kanske samarbete med Riga eller Talinn kan bli aktuellt. Utbytet kan bli värdefullt både för publik och artister.

Och genom samarbete kan teatrarna också spara pengar. För någon stor budget har Ystads teater aldrig haft. De senaste åren har varit kärva, bland annat för att fastigheten krävt stora renoveringar. Väl medveten om ekonomin sökte han ändå halvtidstjänsten för Ystads teater.

- Jag kunde inte låta bli. Det kändes så bra här i somras, säger Peter Larsson.

Jessica Ziegerer

0411- 55 78 68

jessica.ziegerer@allehandasyd.se [mailto:jessica.ziegerer[AT]allehandasyd.se

Namn:Peter Larsson

Annons

Ålder:49 år

Familj:Singel

Bor:Malmö

Favoritopera:Don Giovanni

Favoritteater:Rosenkrantz och Gyllenstjärna

Favoritfilm:1900, både del 1 och 2, av Bernardo Bertolucci.

Andra intressen:Mat, vin, bildkonst, historia, litteratur.

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons