Ny väg kan splittra byn

Den planerade vägen förbi Stora Herrestad lär vålla splittring i byn. Vilket alternativ man än väljer så är det någon som råkar illa ut.
Ystad • Publicerad 28 april 2004

Det framstod tydligt när Vägverket med konsulter på tisdagskvällen presenterade de tre alternativ som finns för de församlade byborna. -Jag kan inte säga att det finns någon riktigt bra lösning, det finns något negativt i vilket alternativ man än väljer, sade Anders Alnerud, projektledare på Vägverket. Gårdagens öppna möte var föranlett av att en ny väg förbi Stora Herrestad efter många om och men åter kommit på tapeten. 55 miljoner kronor finns i dagsläget avsatta till ett vägbygge år 2006-2007. Inför det har Vägverket tagit fram tre alternativ. Ett innebär att man drar en väg väster om byn, de övriga två att man drar en ny väg öster om byn. Stora Herrestadsborna hade gått man ur huse för att få veta mer om alternativen och trängdes i går längs väggarna på Stora Herrestads Gästis för att kunna ställa frågor. - Vi har inte lagt fast något alternativ, utan är väldigt noga med att få hjälp av er, sade Anders Alnerud. Åsikterna om hur vägen ska dras varierade dock väldigt beroende på var man bor. Många bybor verkade föredra det västra alternativet, och menade att det skulle drabba minst antal personer. Det höll dock inte Vägverket med konsulter med om, enligt deras uträkningar kommer cirka 40 bostäder fortfarande ha en bullernivå över 55 dB (A) oavsett vilket alternativ man väljer. Henrik von Görtz, ägare till Herrestads Gård, gjorde också klart att han aldrig kommer att acceptera att hans ägor delas på mitten. -Det skulle förstöra hela den ekonomiska situationen för gården. Jag blir avskuren. Det västra alternativet innebär också störst ingrepp i kulturmiljön och många fornlämningar skulle beröras. Därför är länsstyrelsen negativ till förslaget. Enligt Vägverket innebär det i princip att det västra alternativet inte går att räkna med. Säger länsstyrelsen nej hamnar ärendet hos regeringen och Vägverket har inget att säga till om. Därför går man inte fram med ett sådant förslag. Något av de östra alternativen lär alltså bli aktuellt. Vägverket valde för en tid sedan bort förslag ett, som man menade skulle splittra byn, men nu finns det åter med. Båda de östra alternativen innebär att i princip all trafik in till Stora Herrestad kommer att gå via väg 1019, Karlfältsvägen, som ska möta den nya väg 19 i en fyrvägskorsning. Att all trafik till byn ska ledas därifrån ledde till många oroliga frågor. - Det kan ju inte vara rimligt att all trafik ska gå via Karlshögsvägen, då vinner man ju ingenting! Där bor ju flera barnfamiljer, tyckte en åhörare. Många återkom gång på gång till varför man inte som bybo kan få använda de gamla in- och utfarterna. Kanske kan det bli så, men det försvåras av att väg 19 ska bli tre- eller fyrfilig väg med mitträcke. Dessutom vill Vägverket inte att fordon ska smita genom byn i onödan. När den gamla vägen stängs av innebär det också att Skånetrafiken inte längre kommer att köra genom byn, utan släpper av och på bussresenärer längs den nya vägen. Det ledde också till förundrade frågor. Oro för buller, fastigheter som kan minska i värde, och att bli avskuren från byn var andra farhågor som kom upp. Vägverket med konsulter ska nu utvärdera alla synpunkter och välja ett alternativ innan hösten, då man går vidare. För den som vill fortsätta diskussionen med Vägverket finns man på plats i byn även 29 april och 17 maj. Det beslut Vägverket så småningom tar går också att överklaga.

Anna Maria Erling anna.maria.erling@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.