Nya färjor vid gamla kajer en överraskning
– Det har inte behandlats alls vid samrådsmötena, säger Peter Keusen
som sitter i referensgruppen och representerar Hamnupproret.
I går berättade YA att kommunalråd Thomas Lantz (m) kan tänka sig att
börja med en ombyggnad av de gamla kajerna i inre hamnen i stället för
att satsa på att bygga helt nya färjelägen.
Men enligt Peter Keusen och Hamnupproret som har varit med på
samrådsmöten har ingen berättat att de stora färjorna ska kunna lägga
till längst in i hamnen.
– De har hela tiden bara pratat om att den yttre hamnbassängen ska
byggas ut. Men det här ett helt nytt alternativ, säger han. Hamnchef Lars Börjesson säger att ombyggnaden hela tiden har funnits
med på kartorna som visats vid mötena. Den finns också med i ansökan
som har gått in till miljödomstolen.
– Jag kan inte förstå att de inte har förstått. Den här ombyggnaden har
ingått i planerna. Och ansökan har alla som haft möjlighet att köpa den
kunnat få tillgång till.
Ombyggnaden av nuvarande färjelägen finns dock inte med i den
sammanfattning som skrivits ihop om etapp ett i ansökan. Och Lars
Börjesson bekräftar att fokus i diskussionerna har legat på den yttre
hamnbassängen.
– De har velat ha det så och det är inte så märkligt att vi har pratat
mest om den. Det är ju själva utbyggnaden. Det andra är en ombyggnad.
Många undrar om de stora färjorna över huvudtaget kan lägga till utan
att man muddrar vid de nuvarande färjelägena?
– Ja, det är nog inga problem. De nya färjorna blir inte tvunget
djupare utan bara längre, säger Lars Börjesson. Kommunalråd Thomas Lantz kan tänka sig att missförståndet beror på att
kommunen inte varit så tydlig med att kommunen vill börja i mindre
skala med de färjelägen som finns.
– Det vi ansöker om är en vision. När vi ändå söker tillstånd och
miljödom vill vi ta med helheten och då har man kanske inte sett att vi
först vill göra förändringar i den inre delen, säger han.
Hamnupproret menar däremot att samrådet som hölls i juni inför ansökan
till miljödomstolen måste nu göras om.
– Det är inte diskuterat och utrett hur miljökonsekvenserna för den här
hamnen blir. Man skulle ju ha de nya färjorna i den yttre hamnbassängen
för att buller och utsläpp skulle bli mindre inne i stan. Nu blir inte
fallet så, säger Peter Keusen.
Jessica Ziegerer
0411-55 78 68
jessica.ziegerer@allehandasyd.se