Nytt lastfartyg till hamnen i Ystad
MP-bolagen är ett skogsföretag med säte i Vetlanda. Dotterbolaget, MP-bolagen Skogsindustri AB:s, verksamhet bygger på import av massaved, produktion av träflis och rederiverksamhet.
Företaget äger i dagsläget fem carrierfartyg som alla har Ystad som sin hemmahamn.
Nu har det minsta och äldsta fartyget, Werner, sålts och kommer att ersättas med ett nybygge som nästan kommer att tre-dubbla kapacitet jämfört med det ersatta fartyget.
– Jag är mycket nöjd med affären och hoppas även att det ska vara en positiv nyhet för hamnen i Ystad, säger Werner von Seydlitz, som är president för MP-bolagen. Det nya fartyget som är bekostat med företagets egna medel är specialbyggt för att passa virkestransporter i bland annat Ystads hamn.
Det nya fartyget är en obemannad lastbåt som dras av en bemannad bogserbåt. Uppdraget att bygga det nya fartyget gick till det polska varvet, Navikon, i Swinoujscie. Fartyget kommer att bli 98 meter långt och ha en bredd på 22 meter.
Vägghöjden blir som högst 7,60 meter. På sidan där virke och annan last ska lyftas på fartyget är höjden lägre.
Det nya fartyget kommer att kunna transportera laster på 8 000 ton eller motsvarande 12 000 kubikmeter.
Nytillskottet väntas bli levererat om drygt ett år. Om allt går som det är tänkt kommer det nya lastfartyget att transportera bräns-leved från Kaliningrad till MP-bolagens egen träflisanläggning i Ystad.
Fartyget kommer också att transportera virke till Stora-Ensos papperstillverkning i Nymölla som använder Sölvesborgs hamn för sina transporter.
De två senaste åren har MP-bolagen styrt om mycket av sina fartygstransporter till Sölvesborgs hamn. Orsaken är att de upplevt svårigheter med att dela utrymmet i hamnen i Ystad med färjetrafiken till Po-len.
– Vi utgår från att problemen ska vara lösta tills det nya fartyget levererats nästa år, säger Werner von Seydlitz.
Ystads Allehanda har sökt men inte lyckats nå Ystads hamns vd, Lars Börjesson, för en kommentar.
Pernilla Roshäll Berthelot