Nytt steg mot stor hamn
I en ansökan till EU uppges den totala kostnaden för projektet till 937 miljoner kronor, men då ingår 200 miljoner kronor till en ombyggnad av Dragongatan, vilket är Vägverkets ansvar.
På onsdagen tog Ystads politiker beslut om att inleda en projektering av en utbyggnad av hamnen. Kommunstyrelsens arbetsutskott, där moderaterna, centern, folkpartiet och socialdemokraterna är representerade, var enigt.
– Det vi gör nu är att försöka skapa oss ett så bra underlag som möjligt inför ett framtida beslut, säger kommunalråd Thomas Lantz (m).
Politikerna tog även beslut om en villkorad upphandling av etapp ett av en utbyggnad av hamnen. Upphandlingen gäller bara fullt ut om fullmäktige så småningom tar beslut om att bygga ut hamnen. Syftet är även här att få bättre information om vad en utbyggnad kostar.
Själva projekteringen väntas kosta 10 miljoner kronor, pengar som redan finns avsatta i budgeten.
Hamnen och Ystads kommun arbetar nu parallellt på flera plan med hamnutbyggnaden. En ansökan till miljödomstolen är inlämnad. En detaljplan för den nya hamnen håller på att tas fram och projekteringen är på gång. I veckan har Ystads hamn och kommunen också skickat en ansökan till EU via Sjöfartsverket om bidrag till hamnutbyggnaden. Genom EU-projektet Motorways of the sea (se faktaruta) skulle hamnen kunna få 50 procent av sina projekteringskostnader täckta, samt 30 procent av investeringskostnaderna.
I ansökan uppskattas kostnaden för en utbyggd hamn till nästan en miljard, 937 miljoner kronor. 737 miljoner kronor avser hamnen.
– Men då har vi med allt och har tagit i i överkant, säger Lars Börjesson, vd för Ystads hamn. Bland annat ingår, enligt praxis, en större post för oförutsedda utgifter.
Om hamnen får 30 procent i bidrag motsvarar det omkring 220 miljoner kronor.
I ansökan finns också en begäran om 200 miljoner kronor till en ombyggnad av Dragongatan. Eventuella bidrag till detta tillfaller Vägverket. (Se separat artikel.)
Hamnen nämner också i sin ansökan att Vägverket vill bygga ut E65 vid Svedala samt dra om väg 19 vid Herrestad för sammanlagt 205 miljoner kronor. Enligt Lars Börjesson gör man detta ifall vägsträckorna kan anses ingå i transportlänken som man söker bidrag för. Ansökan till EU kan kanske utökas framöver till att även omfatta dessa vägprojekt. Bakom ansökan till EU står, förutom Ystads hamn och Ystads kommun, hamnen i Swinoujscie-Szscecin, den polska järnvägen, samt rederierna Unity Line och Polferries. I ett letter of internt förbinder sig parterna att bilda ett konsortium om EU-kommissionen godkänner ansökan.
Någon garanti för att rederierna ska fortsätta trafikera leden Ystad-Swinoujscie innebär inte avsiktsförklaringen.
– Men det är en viljeinriktning. Rederierna är klart intresserade och det har de uttryckt hela tiden, säger Lars Börjesson.
Det rederierna säger är att de ska stödja leden och vara med och utveckla den.
Ansökan stöds dessutom av Vägverket, Region Skåne och Banverket.
Hamnen i Swinoujscie-Szczecin har skickat en separat bidragsansökan för en hamnutbyggnad på den polska sidan på 625 miljoner kronor till EU, via Warszawa. Att Ystad samarbetar med ett annat Östersjöland är ett villkor för att kunna få bidrag inom Motorways of the sea.
Syftet med projektet mellan Ystad och Swinoujscie-Szscecin är att skapa en mer effektiv transportlänk mellan två Östersjöhamnar där trafiken ökat markant de senaste åren. Som det är i dag räcker färjorna inte till och hamnarna är för små för att kunna ta emot de nya stora färjor som kommer att sättas i trafik i framtiden.
Att Ystads hamn ansöker om EU-pengar, och kanske får det, betyder inte att man förbinder sig att bygga ut hamnen.
Anna Maria Erling
0411-55 78 46
anna.maria.erling@allehandasyd.se
Se även sidan 2