Osäkert när land-el kan bli verklighet
Den nuvarande regeringen har ännu inte tagit ställning i frågan om skattebefriad landansluten el i hamnar. Det skriver Miljö- och samhällsdepartementet i ett svar till Lars Börjesson, vd för Ystads hamn.
Lars Börjesson har skrivit till departementet och frågat hur det ska bli med skattesubventionen. I svaret från departementet påpekas det att det var den förra regeringen som drev frågan.
Enligt Lars Börjesson finns det ett intresse för land-el hos de rederier som trafikerar Ystads hamn – om det inte blir för dyrt. Enligt Börjesson är det dock ett problem att det inte finns någon gemensam standard för land-el. EU arbetar för tillfället med att ta fram en sådan. En gemensam standard skulle innebära att alla färjor och hamnar kan välja samma system, som därmed skulle fungera för alla överallt.
Enligt Lars Börjesson vill många hamnar och rederier avvakta den gemensamma standarden innan de gör några investeringar. I Ystad hoppas man dock kunna förbereda för land-el redan nu och vill även dra el till redan befintliga färjelägen.
Att anpassa en färja till landansluten el behöver enligt Börjesson inte bli så dyrt, utan kan landa på omkring en halv miljon kronor.
År 2010 börjar dessutom nya regler att gälla, som innebär att oljan som färjorna går på inte får innehålla mer än 0,1 procent svavel.
– Den oljan är så dyr att det förmodligen lönar sig med el, säger Lars Börjesson. Elanslutning vid kaj minskar utsläppen när ett fartyg är i hamn och reducerar även visst buller. Fläktar kommer dock att höras ändå, liksom buller från ramper.
Men bäst vore med katalysatorer på alla fartyg, menar Börjesson. Då minskar fartygens utsläpp även till havs.
Redan nu vidtar Ystads hamn vissa åtgärder för att minska bullret från när lastbilar kör ombord på färjorna. Det handlar om att anpassa ramperna bättre.
Anna Maria Erling