Annons

På Gryf är chaufförerna kungar

Den nyinsatta polska lastbilsfärjan Gryf har haft skiftande uppdragsgivare sedan hon sjösattes för 15 år sedan.
Ystad • Publicerad 11 januari 2005
Hytterna har renoverats och försetts med toalett och dusch.
Hytterna har renoverats och försetts med toalett och dusch.Foto: 
Restaurangen ombord på Gryf är i klass med den på Polonia. Bild: Sprisse Nilsson
Restaurangen ombord på Gryf är i klass med den på Polonia. Bild: Sprisse NilssonFoto: 
Ett 20-tal meter över vattenytan, i höjd med lantmännens silo, befinner man sig när man står på bryggan till Gryf.
Ett 20-tal meter över vattenytan, i höjd med lantmännens silo, befinner man sig när man står på bryggan till Gryf.Foto: 

Bland annat har hon hunnit med att transportera förnödenheter till engelska soldater i Mellanöstern.

Nu räknar Unity Line med att hon ska segla för gott mellan Ystad och Swinoujscie.

Annons

– Det är ett mycket fint skepp, konstaterar kapten Piotr Bielisz som håller uppsikt från bryggan.

Piotr Bielisz vet vad han talar om. Han var med vid byggandet av Unity Lines flaggskepp Polonia och har varit dess befälhavare i många år.

Nu hjälper han sin kollega, kapten Krzysztof Gziut på Gryf, de första fjorton dagarna med att få licens att segla på Ystad.

Han känner Ystads hamn lika väl som sin egen ficka.

– Under svåra vindförhållande med blåst från sydost, syd och sydväst kan det vara besvärligt. Som du vet har Polonia med en längd på 170 meter små marginaler inne i hamnbassängen. Gryf är bara tio meter kortare och ett fartyg är som en ballong på vattnet när det blåser hårt. Det gäller att bland annat kunna förlita sig på motorstyrkan.

Det är inga problem när det gäller Gryf.

Piotr Bielisz framhåller att Gryf därtill är mycket lättmanövrerad. Piotr Waszczenko, ny president för Unity Line, säger att lastbilschaufförerna är "kungarna ombord".

Efter ombyggnaden kan yrkeschaufförerna gotta sig över kasino, restaurang i klass med Polonias och en lyxbetonad shop. Alla hytter har renoverats och i var och en har installerats toalett med dusch, något som saknades tidigare. Den äldre träinredningen är bibehållen.

Till skillnad från Polonia tar Gryf endast lastbilar och trailers.

Gryf kommer efter en inkörningstid att kunna ta drygt 100 lastbilar eller trailers på tre däck.

Annons

Med allt tonnage som Unity Line disponerar på leden Ystad–Swinoujscie räknar Piotr Waszczenko med en kapacitetsökning på 40 procent.

– Efterfrågan från kunderna har ökat och hade vi inte satsat på ännu en stor färja skulle de anlitat ett annat rederi.

Piotr Waszczenko hemlighåller inte att det varit svårt att hitta en färja som kompletterar Polonia.

Dessutom måste hon passa för förhållandena både i Ystads och Swinoujscie hamn. Gryf hette tidigare Kaptan Abidin Doran. Hon seglade då under turkisk flagg och var senast utchartrad till ett lettisk rederi på rutten Ventspils–Travemünde.

Besättningen på 40 personer är helt och hållet polsk. Däremot är hon registrerad i Bahamas med hemmahamn Nassau.

Det var en märkbart belåten Lars-Ove Forsberg, direktör för Pol-Line AB som är Unity Lines ombud i Ystad, som tog emot gästerna i samband med gårdagens officiella invigningsceremoni.

Han har naturligtvis all anledning att känna sig nöjd.

Polentrafiken har ökat på alla fronter jämfört med tidigare år.

Passagerarantalet steg med närmare 20 procent förra året jämfört med året dessförinnan. Bilarna har ökat med 32 procent, lastbilarna med drygt 3,5 procent, bussarna med 14 procent och järnvägsvagnarna med över 10 procent.

På leden har åkt 6,6 miljoner passagerare sedan starten för Polentrafiken 1967, närmare en miljon lastbilar och drygt 1,6 miljoner bilar har transporterats denna väg.

Annons

Enligt generaldirektör Piotr Waszczenko på Unity Line kommer rederiet att byta ut äldre tonnage efterhand och satsa på större färjor.

Lars Jarlsbo

0411-55 78 50

lars.jarlsbo@allehandasyd.se

YSTAD
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons