Patientkosten på lasarettet bäst i test
Ystads lasarett marknadsför sig med devisen ”inte störst men bäst”. Och nu är det bevisat att det också är det – åtminstone när det gäller sjukhusmaten.
Dagens lunch, grekiska färsbiffar, klyftpotatis och tsatsiki är redan serverad och disken ren när YA besöker lasarettsköket. I ugnarna står kvällsmaten, Janssons frestelse.
Här lagas varje dag runt 360 portioner mat. 160 går till patienterna, resten serveras i personalmatsalen och i de skolor och förskolor som köper sin mat av lasarettsköket.
– Ingenting lämnar köket utan att det avsmakats ordentligt. Kockarna ska sätta sin egen krydda på maten och det ska vara gott, säger kostchef Theresia Hermén.
Lagarbete
Att laga mat till så många är ett lagarbete. I lasarettsköket arbetar sammanlagt 24 personer. En vanlig dag är 15 i tjänst, varav fem står vid grytorna.
Matsedeln är bestämd sedan länge och råvarorna inköpta via upphandling.
– Ändå måste det få finnas utrymme för egna initiativ. Det är kockarnas yrkesstolthet att få sätta sin prägel på maten. Annars blir det inte hemlagat, säger Theresia Hermén.
På Ystads lasarett är de flesta patienterna äldre. Det tar man givetvis hänsyn till när matsedeln sätts ihop.
– Vi ser också till att göra måltiden aptitlig även för ögat och näsan. När man är sjuk är det lätt att tappa matlusten och vi försöker på alla sätt öka den.
Näringsrik mat
På Ystads lasarett är patientkosten ett prioriterat område.
– För att patienterna ska tillfriskna är det viktigt att de äter. Därför har vi utarbetat särskilt näringsrika måltider och försöker tillgodose speciella önskemål. Numera finns även möjlighet att få en sängfösare, som kan vara lite yoghurt med hög fetthalt, för att det inte ska bli för långt mellan kvällsmålet och frukosten. Allt görs för att öka matlusten hos patienterna.
Theresia Hermén ser möjligheter att förbättra servicen och aptiten hos patienterna.
– På sikt hoppas jag att kökspersonalen serverar maten på avdelningar na, säger hon. Tänk om de fick chans att presentera dagens lunch, berätta om råvaror och tillagning. Jag tror det skulle öka aptiten.
Bäst i test
Måltiderna serveras på brickor. Allt förbereds i köket och på avdelningen behöver personalen endast servera dryck. Allt annat finns på brickan.
– Det och att avdelningarna i princip kan göra beställningar så länge vi har öppet i köket gör att vi klarar oss bra i jämförelsen av servicen.
När revisorsfirman Ernst och Young nyligen gjorde en undersökning av 43 sjukhus i 17 landsting och regioner, jämfördes tre områden: sjukhusmaten, städningen och materialförsörjningen. Totalt sett hamnade Ystads lasarett fyra och när det handlar om patientkosten var man faktiskt bäst av de 43 sjukhusen.
I undersökningen tog man hänsyn till priset, servicegraden och vad patienterna tycker om maten.
Brev från patienter
– Vi var inte bäst på något, men sammantaget hamnade vi i topp.
Theresia Hermén är väldigt glad över resultatet, men faktiskt inte överraskad.
– Jag vet att vi lagar god mat till ett bra pris.
På anslagstavlan hänger flera brev från patienter, som skriver och tackar för den goda maten.
– Breven är vi glada över. De betyder lika mycket som en förstaplats i revisionsfirmans jämförelse.