Rosén chef för Kunskapsskolan
Mats Rosén sökte inte själv tjänsten som skolledare på friskolan, som blir den första i Ystad, utan blev "uppraggad" av företaget. Efter att ha bekantat sig med skolans pedagogik och idéer bestämde han sig i onsdags för att tacka ja till jobbet. - Att få vara med och bygga upp en skola från grunden är kolossalt spännande. Regementet, med närheten till Sandskogen, är en mycket bra miljö. Och deras pedagogiska idé tycker jag är mycket spännande att få arbeta med, säger Mats Rosén. Kunskapsskolan i Sverige AB, som bland annat ägs av Peje Emilsson, Skandia, Stockholms handelskammare och Investment AB Öresund, finns i dag i flera kommuner och är på väg att etablera sig i ytterligare ett antal. I höst startar skolan verksamhet på regementsområdet i Ystad. Första året tar skolan emot omkring 240 elever i årskurs 6-8. Fullt utbyggd kommer den att ha omkring 320 elever i årskurs 6-9. I förra veckan blev det möjligt att ställa sig i kö till skolan, som använder principen först till kvarn vid antagningen. Hittills har ett 60-tal elever/föräldrar anmält sig. Mats Rosén uppskattar Kunskapsskolans moderna pedagogik, att lärarna är mer av handledare och att eleverna tar större ansvar för sina studier. Skolan byggs dessutom upp rent fysiskt efter dessa idéer. Den pedagogiken har dock även fått genomslag i den kommunala skolan. Vad är det han kan göra på Kunskapsskolan som inte går att göra på Västervångskolan? - I och med att man rekryterar helt ny personal, där spelreglerna är givna från början, blir det en väldig tydlighet. Den förutsättningen är mycket förmånlig när man ska starta en ny skola utifrån ett givet koncept, säger Mats Rosén, och jämför med Västervångskolan där de anställda jobbat olika länge och har olika inriktningar och idéer. Att Kunskapsskolans lokaler anpassas efter pedagogiken ser han också som ett plus. Som rektor på Västervång har Mats Rosén fått bekanta sig med de problem som friskolans etablering innebär för de övriga skolorna. Det handlar om hur många elever och lärare som kommer att söka sig till den nya skolan, och hur den kommunala skolan ska anpassa kostymen efter det. - Osäkerheten är oerhört stor, och det kommer den att vara ett par månader till, säger han. En del har befarat att den kommunala skolan ska bli lidande om en friskola etablerar sig, genom att den kommunala skolan då måste skära ner, kanske främst på personal eftersom skollokaler kan vara svåra att bli av med. Men Mats Rosén är inte orolig för att den kommunala skolan ska halka efter, särskilt inte som en elevpuckel närmar sig högstadiet. - Norreport och Västervång skulle ha verkligt svårt att ta emot alla elever om det inte hade funnits ett tredje alternativ inom några år, säger han. Men att det råder olika spelregler för friskolan och de kommunala skolorna anser han. - I vissa av de här lägena har Kunskapsskolan solklara fördelar, säger han, och syftar på att Kunskapsskolan från början bestämt sig för att bara ha ett visst antal elever. Den kommunala skolan måste vara öppen för alla. Det gör att elevantalet kan variera kraftigt, vilket gör det svårt att planera. Mats Rosén har tidigare varit skolledare i Södra Sandby och lärare och biträdande rektor i Värnamo. Vem som ska efterträda honom på Västervångskolan är inte klart ännu.