Sänkt fart i centrum
– Skälet till att vi vill sänka hastigheten är främst att vi vill värna oskyddade trafikanter, förklarar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Bo Lönnerblad (M).
Traditionellt sett är det 50 km/h i alla tätorter. Så har det varit sedan 1970. Men i takt med att trafiken ökat och arbetet med Nollvisionen har kraven på trafiksäkerheten ökat.
– Därför har vi tillsammans med ett konsultbolag tagit fram en ny hastighetsplan för de centrala delarna av Ystad.
I den har man tagit fasta på att nio av tio överlever en kollision i 30 km/h medan sju av tio riskerar att dö i en krock i 50 km/h.
Enligt förslaget sänks hastigheten till 30 km/h på alla mindre gator i alla bostadsområden, utanför skolor och i centrum för att prioritera de oskyddade trafikanterna.
På de större gatorna, som Malmövägen, Kyrkogårdsgatan och Kristianstadsvägen, delar av Bellevuevägen, Blekegatan, Surbrunnsgatan, Regementsgatan, Österleden och Fridhemsgatan sätts hastighetsbegränsningen till 40 km/h.
Bara på delar av Västerleden och Dragongatan höjs hastighetsbegräsningen, från dagens 50 till 60 km/h.
– Det betyder också att övergångsställena där måste byggas om och höjas upp, förklarar Bo Lönnerblad. Vanliga övergångsställen är bara tillåtna där man max får köra 50 km/h.
I de centrala delarna, som på Stora Östergatan sätts hastigheten till gångfart. Där är å andra sidan bara varutransporter tillåtna att köra under vissa tider.
Hela samhällsbyggnadsnämnden ställer sig bakom förslaget till ny hastighetsplan. Det går nu på remiss till Trafikverket, Skånetragiken, polisen och räddningstjänsten. Politiska partier och grannkommunerna ska också få tycka till.
– Dessutom vill vi ha in allmänhetens synpunkter och ställer ut förslaget under fyra veckor med start måndagen den 3 oktober.