Annons

Skola med tolerans på schemat

Gry Alhem får inte vara med. Ensam tittar hon på när de andra leker. En minut senare är scenariot ett annat. Nu leker gruppen tillsammans och alla är med. Det är lektion i livskunskap i Löderups skola.
Ystad • Publicerad 6 oktober 2010
Albin Härstedt, Samuel Olsson, Julia Persson och Trulsi Törn hjälper Jakob Nilsson när han ramlat och slagit sig. "Om man inte hjälper någon som behöver hjälp är man elak", konstaterar Trulsi Törn. Foto: Bass Nilsson
Albin Härstedt, Samuel Olsson, Julia Persson och Trulsi Törn hjälper Jakob Nilsson när han ramlat och slagit sig. "Om man inte hjälper någon som behöver hjälp är man elak", konstaterar Trulsi Törn. Foto: Bass NilssonFoto: 
Linnea Stridh och Linus Lövström Hurtig i femman deltar gärna i klassens diskussioner.
Linnea Stridh och Linus Lövström Hurtig i femman deltar gärna i klassens diskussioner.Foto: 
Albin Härstedt, Samuel Olsson, Julia Persson och Trulsi Törn hjälper Jakob Nilsson när han ramlat och slagit sig. "Om man inte hjälper någon som behöver hjälp är man elak", konstaterar Trulsi Törn.
Albin Härstedt, Samuel Olsson, Julia Persson och Trulsi Törn hjälper Jakob Nilsson när han ramlat och slagit sig. "Om man inte hjälper någon som behöver hjälp är man elak", konstaterar Trulsi Törn.Foto: 

Att låta alla vara med och leka. Att lyssna på varandra och hjälpa den som ramlat i stället för att springa sin väg. Att säga "du är fin" i stället för "du är dum och ful". Glad som ett äpple blir man när dumt blir snällt, visar ettor och tvåor i Löderups skola när de dramatiserar sina trivselregler.

Sedan terminsstarten i augusti har man livskunskap på schemat i Löderups skola. Ämnet berör tolerans, mänskliga rättigheter och människosyn – begrepp som alltid stått på skolans agenda, men som nu lyfts fram och formaliserats.

Annons

– Vi bestämde oss för att ta ett gemensamt grepp. Det är ett bra sätt för oss att verkligen arbeta förebyggande med värdegrunden, tycker rektor Carolina Thornström.

– Vi vill ge eleverna verktyg att hantera sina känslor och situationer som uppstår i en större grupp som ska fungera tillsammans. Då behöver man ha tolerans och respekt för varandra. Att tycka vad man vill är okej så länge man inte trampar på någon annans människovärde.

Förskollärare Maj-Lis Andersson har länge önskat den särskilt avsatta tiden.

– Barn behöver sätta ord och bild på sina känslor, på hela sin person. Och detta är ett arbete som ständigt pågår. Jag måste stundligen tänka på hur jag är mot min kamrat.

Redan tycker hon att det förebyggande arbetet gett tydliga avtryck.

– Många föräldrar har påpekat att barnen leker över klasserna och att stämningen på skolan är god.

Även i klass 5 är livskunskap ett uppskattat inslag.

– Vi brukar leka fyra hörn eller titta på en film, till exempel om att inte bara en ska bestämma. Sen pratar vi om det tillsammans, berättar Frida Härstedt.

– Det är bra att kunna säga vad man tycker. Det kan vara svårt att prata om det på rasten, tycker Linus Lövström Hurtig.

Diskussionerna har lett till eftertanke och självreflektion.

Annons

– Man tänker efter lite mer vad man säger på rasterna, säger Linnea Stridh.

– Förut retades jag och kunde jag skratta när någon slog sig. Nu vet jag att det är fel, men ibland har jag fortfarande lite problem, bekänner Erik Persson.

På rektors rum hänger en tavla med skolregler från 1958. Elever ska "eftersträva ett gott förhållande till övriga elever" samt "icke utsätta andra elever för våld eller skymfande behandling".

– Du ser, konceptet är inte nytt, säger Carolina Thornström leende.

Lena Stadler
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons