Annons

Snökaoset kostade kommunen en miljon

Snöröjningen vid senaste ovädret fungerade bra, tycker krisledningsstaben på Ystads kommun. Trots det blev de nerringda av missnöjda personer.
Ystad • Publicerad 6 mars 2007
cykelhöjdare xfg,dfmv,xzcm, vm,.zxmvhöjdare xfg,dfmv jdare xfg,dfmv,xzcm, vm,.zxmvFoto: 
Slutet av februari 2007, ett snökaos i färskt minne.arkivbilder: anette sjöstrandFoto: 
Slut med snön, för den här gången. Arbetsledare Mats Nylén och driftschef Ronny Wiking flankerar kommunens säkerhetschef Thomas Andersson, som alla satt i krisledningsstaben under snökaoset. Bakom ratten sitter Leif Andersson, snöröjare. bild: bass nilssonFoto: 

Ystad kommun håller på att utvärdera snöröjninginsatsen efter vinterovädret som började den 21 februari.

Krisledningsstaben som kallades samman för att styra arbetet är överlag nöjd med insatsen.

Annons

– Jag har hittills talat med socialförvaltningen och flera äldre som bor utanför Ystad och de är väldigt belåtna, säger Thomas Andersson, kommunens säkerhetschef som ledde staben.

Att samla en särskild krisledningsstab vid svårt vinteroväder är en ganska ny rutin.

– Det är en beredskap som vi har sedan oljeut-släppet efter Fu Shan Hai-olyckan 2003, och det har fungerat väldigt bra säger Thomas Andersson. Som mest arbetade 25 snöplogar och traktorer med att göra vägar farbara, till en kostnad av 15 000 kronor i timmen.

Slutnotan, som inkluderar de bandvagnar som körde ut hemtjänstpersonal och mat till äldre, landar på över en miljon kronor.

Men trots de extrainkallade resurserna och den nya ledningsorganisationen fick man ta emot många arga samtal.

– Telefonen ringde hela tiden och vid nästan varje samtal fick vi berätta om ansvarsfördelningen. Folk vet i regel inte vem som ansvarar för snöröjningen där de bor, säger Ronny Wiking, kommunens driftledare.

– Jag vet inte hur många gånger som jag fått höra: "Jag är ju skattebetalare". Absolut, men det finns en ansvarfördelning. Från och med lucia och till månadsskiftet februari– mars så har kommunen en grundbemanning på sju personer som varje morgon kommer till jobbet klockan fem ifall man behöver sätta igång med halkbekämpning. Men vid extrem väderlek – som ovädret den 21– 22 februari – så kallas förbokade externa entreprenörer in med snöplogar, hjullastare och allt som kan skyffla snö. Ett problem som snö-röjarna mötte, och som uppstår vid varje snöoväder, är bilar som övergivits när de kört fast och som står i vägen för röjningsarbetet.

– Många tror att det är ok att ge sig ut på vägen när de ser att snöplogen kör förbi, men det är det inte. De ska ju köra någonstans och ofta kör de fast, vilket skapar nya problem för oss när de står i vägen för våra fordon. Om man måste lämna bilen är det bäst att lämna en lapp med telefonnummer i rutan så vi kan få tag på ägaren, säger Ronny Wiking.

Han har också fått ta emot flera samtal får bilägare som varit upprörda över att snöplogen röjt upp en snövall framför deras nyskottade parkering.

– Det är förstås en stor grej för den enskilde, men vi ber folk att försöka se det i ett större perspektiv. Vi måste i första hand se till att de stora vägarna är farbara för ambulans och räddningstjänst, säger Ronny Wiking.

Annons

När det gäller resurserna så ligger de på en godkänd nivå anser Thomas Andersson, men han tillägger:

– Det kommer aldrig att vara tillräckligt bra för att röja all snö på alla vägar inom en timme.

På frågan om han tror att vintern nu är över säger Thomas Andersson:

– Tja, meteorologerna säger att det ska vara slut med snön nu, men jag har varit med för länge för att tro på det.

Fredrik Sjöstrand

0411-55 78 61

fredrik.sjostrand@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons