Svårt att locka stora kedjor

Intresset för Ystad är svalt bland de stora detaljhandelsföretagen. Men det finns affärskedjor som håller öppet för en etablering.
– Det finns ett upptagningsområde runt Ystad. Det är en spännande handelsplats, säger Karl Eklöf, vice vd på Stadium.
Ystad • Publicerad 15 april 2013
Fler affärer som säljer kläder till killar, efterlyser Helena Hansson, Borrie, med dottern Tillie.
Fler affärer som säljer kläder till killar, efterlyser Helena Hansson, Borrie, med dottern Tillie.Foto: Mark Hanlon
Charlotte Adelhammar från Balkåkra, här med sönerna Truls och Ossian Lindholm, åker ofta in till Malmö för att handla, till Bauhaus eller Biltema.
Charlotte Adelhammar från Balkåkra, här med sönerna Truls och Ossian Lindholm, åker ofta in till Malmö för att handla, till Bauhaus eller Biltema.Foto: Mark Hanlon
Foto: Mark Hanlon
Klas Jönsson, Ystad, hittar det mesta som han behöver på nära håll. Förr åkte han ofta till Jula i Malmö, men nu bor han i lägenhet och behöver inte några bygggrejor.
Klas Jönsson, Ystad, hittar det mesta som han behöver på nära håll. Förr åkte han ofta till Jula i Malmö, men nu bor han i lägenhet och behöver inte några bygggrejor.Foto: Mark Hanlon
Tim och Måns Nilsson, båda Ystad, är nöjda med utbudet av affärer i Ystad, förutom att det skulle behövas fler klädaffärer som vänder sig till killar. Det skulle vara bra med en galleria i stan, säger Måns Nilsson.
Tim och Måns Nilsson, båda Ystad, är nöjda med utbudet av affärer i Ystad, förutom att det skulle behövas fler klädaffärer som vänder sig till killar. Det skulle vara bra med en galleria i stan, säger Måns Nilsson.Foto: Mark Hanlon
Det är svårt att locka de stora kedjorna till Ystad.
Det är svårt att locka de stora kedjorna till Ystad.Foto: 

Ystad är för litet för många av landets stora affärskedjor. Men sportmode- och sportkedjan Stadium har tittat på möjligheterna att etablera sig här.

– Vi har varit erbjudna ett par lägen i Ystad för några år sedan när det skulle byggas. Det var flera möjligheter, säger Karl Eklöf.

Då handlade det om nybyggen vid Dragongatan. Stadium bygger inget själv utan hyr sina affärslokaler.

– Vi är så välkända i Sverige att när någon ska bygga kontaktar man oss, säger Karl Eklöf.

I dagsläget har Stadium inga planer på att etablera sig i Ystad, men företaget stänger inte dörren helt.

– Det är alltid intressant att lyssna. Vi är ett nyfiket företag, säger Karl Eklöf.

Annars vill Stadium traditionellt ha ett stort upptagningsområde.

– Vi bygger stora butiker och ska inte finnas på för små orter. Historiskt har vi sagt orter på 70 000–80 000 invånare. Ibland kan man ligga på en ort som inte når upp till det, men ändå är en stor handelsplats dit folk åker ganska långt för att handla, säger Karl Eklöf.

Men Stadium har delvis bytt strategi under senare år och har nu butiker från 700 upp till 4 000 kvadratmeter där de mindre butikerna inte har alla Stadiums produkter.

– Det gör att vi kan gå in på lite mindre orter också, säger Karl Eklöf.

Vill hitta rätt person

Internationella kosmetikkedjan Body shop med 80 butiker i Sverige vill ha ett underlag på 40 000 invånare. Men det finns undantag, till exempel på turistorter som Visby.

Cecilia Sahlin, marknadschef på Body shop, säger att det också handlar om att hitta rätt person att driva butiken.

– Personligt engagemang kan kompensera på en ort som inte riktigt är tillräckligt stor så det är inte helt otänkbart att Body Shop öppnar butik i Ystad, säger Cecilia Sahlin.

Byggvaruhuskedjan Bauhaus har inga planer på att etablera sig i Ystad.

– Ystad ligger inte som ett av våra målområden. De ska bo 100 000 invånare i närområdet för att vi ska diskutera en etablering, säger Kenneth Litland, vd på Bauhaus.

Närområdet handlar om ungefär en mil från affären.

Clas Ohlson med omkring 70 butiker i Sverige har inte heller några planer på att komma till Ystad.

– Vi har många orter i Sverige vi tittar på, men har inget på gång i Ystad, säger Bo Heyman, etableringschef på Clas Ohlson.

Han säger samtidigt att detaljhandelsföretaget med inriktning på bygg, hem, multimedia, el och fritid är börsnoterat och normalt inte kommenterar etableringar förrän det är helt klart.

Viktigt med rätt läge

– Just nu är det orter med över 30 000 invånare som är intressanta för Clas Ohlson, säger Bo Heyman

– Det är framför allt handelsplatsens läge, upptagningsområdet och villkoren för att hyra lokaler som avgör.

Bergendahls med affärskedjor som Citygross, Glitter, Duka och Granit har som policy att inte offentligt berätta var företaget letar nya lägen.

– Rent generellt är vi expansiva och tittar på i stort sett alla orter vi inte är representerade på i dag, säger Magnus Schön, etableringschef på Bergendahls.

Tyska hemelektronikföretaget Media markt har också policyn att inte kommentera etableringar förrän de är klara.

– Det är många faktorer som spelar in. Vi utvärderar varje etablering separat, ingen är den andra lik, säger Ann Sjödin, kommunikationschef på Media markt.

Biltema med 31 varuhus i Sverige stänger inte dörren för Ystad, men har inget på gång i dagsläget här.

– Vi tittar på väldigt många orter i Sverige om det finns förutsättningar för en etablering. Det är mycket som ska stämma för att det ska bli verklighet, säger Olof Fransson, vd på Biltema.

Ortens storlek avgör inte allt. Biltema senaste satsning är i Ljungby, en kommun som är lite mindre än Ystad. Där är det den stora trafikströmmen på E 4:an som avgjort etableringen.

Lisa Kron
Per Nilsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.