Tio varslas om uppsägning i Ystad
Resten får stanna hos Bornholmstrafikken till början av oktober. - Vi har efter förhandlingar med fackklubben HTF gått med på en uppsägningstid på ett halvår för samtliga anställda, säger personalchef Ole B Larsen på Bornholmstrafikken. Den nuvarande personalen som blir över flyttar från den nya färjeterminalen till den gamla anläggningen vid Revhuskajen vid månadsskiftet. - Under uppsägningstiden ska de ta hand om incheckning av fordon och biljettförsäljning till de konventionella färjorna. Den 1 oktober kommer sedan Ystads Resebyrå att ta över all vår verksamhet i Ystad, tillägger Ole B Larsen. Bornholmstrafikken håller på med en kraftig nedbantning av sin personal. I Ystad berörs även sju timanställda. Redan har cirka 70 anställda sagts upp, merparten på huvudkontoret i Rönne. På tur efter Ystad står Köpenhamn. Enligt planerna ska gods- och passagerartrafiken dirigeras om från Köpenhamn till Köge och personalen i huvudstaden blir i så fall överflödig. Det danska rederiet vill ha en slimmad kostym när färjetrafiken ska ut på anbud. Personalnedskärningarna genomförs samtidigt som rederiet satsar stort på ny teknik där resenärerna kan betjäna sig själva. Ystads Resebyrå har arbetat med Bornholm som marknad i mer än tio år. - Vi får nya kundgrupper och kan räkna med att kunna utveckla våra paketresor ännu mer, säger Mats Persson. Resebyrån har i dag 13 fast anställda och en omsättning på 95 miljoner kronor. Med övertagandet av Bornholmstrafikkens verksamhet i Ystad anställer man ytterligare personal bland de som nu sagts upp. - Förutom fast anställda blir det också timanställda. Vi har ännu inte pratat med personalen på Bornholmstrafikken men de har kunskaper som vi inte har när det gäller biljettförsäljning och incheckning. Naturligtvis vill vi inte att dessa kunskaper ska gå till spillo. På sikt utesluter Mats Persson inte att det kan bli tal om fler nyanställningar. - Jag tror att både vi och Bornholmstrafikken är rätt nöjda med uppgörelsen. För oss är det en bra affär och för Bornholmstrafikken är det viktigt att kunderna får en fortsatt bra service.