Annons

Tips om tjuvfiskare belönas av Greenpeace

Greenpeace vill klämma åt svartfisket och utfäster belöning på 10 000 kronor. Beloppet avser tips som leder till att fartygsägaren fälls i domstol.
Ystad • Publicerad 28 oktober 2008
Voluntärer tar fight mot fula fiskar. På måndagen satte Kalle Lill (till vänster) och Max Nordström upp affischer i Ystads hamn. BILD: MAGNUS WEGERUP
Voluntärer tar fight mot fula fiskar. På måndagen satte Kalle Lill (till vänster) och Max Nordström upp affischer i Ystads hamn. BILD: MAGNUS WEGERUPFoto: 

- Det här är vårt sätt att bekämpa svartfisket, säger Peter Olin i Greenpeace.

På måndagseftermiddagen dök han upp i Ystad med ett gäng voluntärer för att sätta upp affischer som uppmanar allmänheten att hålla utkik efter svartfiskare. Kampanjen kallas "wanted" och bedrivs i alla hamnar där skumma fartyg kan dyka upp.

Annons

- Vi har precis varit i Trelleborg. I kväll blir det Simrishamn och i morgon rullar vi vidare mot Blekinge, säger Peter Olin.

Det har varit lättare sagt än gjort att kontrollera om ett fiskefartyg är svartlistat. och endast ett fåtal rapporteras till myndigheterna. Nu sjösätter Greenpeace en databas som kan vända den negativa trenden. Några tangentslag är allt som krävs om myndigheter och allmänhet vill kontrollera om okända fartyg är svartlistade någonstans i världen.

- Tips som leder till att fartygens ägare fälls i domstol eller att svartfiskefartygen skrotas belönas med 10 000 kronor, påpekar Peter Olin.

- Med Wantedkampanjen hoppas vi att hamnkaptener, hamnarbetare, sjö-befäl, yrkesfiskare och allmänhet ska söka i vår lista på internet. Om inte myndigheterna vet var fartygen finns kan de inte göra något åt dem, förklarar Peter Olin.

Illegala fångster av fisk är ett globalt problem och motsvarar minst 30 miljarder kronor årligen, enligt EU:s beräkningar. Fattiga länder drabbas mest eftersom de oftast saknar effektiv övervakning av sina fiskevatten.

Fartyg som är svartlistade av regionala fiskeorganisationer får inte angöra svensk hamn. Om fartygen redan finns i hamn när det blir känt att de är svartlistade ska de nekas alla typer av service.

Fartygen ska inte få köpa bränsle, fylla på proviant, göra reparationer eller få annat stöd, enligt internationella avtal.

Magnus Wegerup
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons