Transportföretag funderar på att överge Ystad
Statligt ägda Green Cargo är det enda företaget som kör gods på järnväg till Ystad.
I dag kommer det i genomsnitt med 20 000 godsvagnar om året till Ystads Polenfärjor.
Men i en översyn som bolaget genomför sneglar det på andra hamnar.
– Inget är bestämt än. Vi håller på att se över hur vi ska göra med Polentrafiken på sikt. Allt körs i dag via Ystad men vi tittar för tillfället på vilket av tre olika alternativ som blir bäst i framtiden. Ystad, Malmö eller Trelleborg, säger Mats Hollander, informationschef på Green Cargo. Någon speciell anledning till att företaget ser över sin organisation just nu finns inte enligt honom.
– En översyn är något som vi alltid gör med jämna mellanrum. Vi vill hitta den mest effektiva lösningen så att vi kan erbjuda den mest konkurrenskraftiga lösningen för våra kunder.
Tidigast nästa år ska Green Cargo ha bestämt sig för vart Polengodset ska transporteras. Ystads kommunalråd Thomas Lantz (m) är kritisk till hur Green Cargo hanterat Ystad.
– Green Cargo har pratat om det här i många år. De har tagit mer betalt för att köra till Ystad än till på andra sträckor och det har säkert varit en medveten politik. Men det är trots allt fler inblandade. Vi vet att kunderna i Polen vill ha järnvägstransporter till Ystad.
Och om inte det statliga företaget vill köra så finns det säkert något annat som vill, menar Thomas Lantz.
– Jag ligger inte sömnlös för detta. Vill inte de tjäna pengar så får de göra det valet. Men spåren är Banverkets och vi kan nog hitta någon annan entreprenör.
Järnvägsgodset körs från Ystad till Polen på Unity Lines färjor Mikolaj Kopernik, Jan Sniadecki och Polonia.
Tidigare i år har just det rederiet flyttat två andra färjor från Ystad till Trelleborg. Dessa tar däremot inga järnvägsvagnar.
Frågan är hur godset skulle transporteras om Green Cargo skulle välja Trelleborg. Men det vill informationschef Mats Hollander inte säga något om i dagsläget.
– Det kan jag inte säga något om i dag. Vi får se hur det blir.
Green Cargo har 1 500 kunder. De flesta utrikestransporterna går till Tyskland, Norge och Italien. Fem procent av deras godstrafik går till Polen. Men företaget bedömer att det är en växande marknad.
Jessica Ziegerer
0411- 55 78 68
jessica.ziegerer@ystadsallehanda.se
Se även sidan 2.