Transportorganisation väljer bort Ystad
Branschorganisationen lämnade på onsdagen sitt remissvar till den statliga utredningen som ska föreslå regeringen vilka svenska hamnar som ska få statligt stöd till infrastrukturen.
För Skånes del prioriteras hamnarna i Trellenborg, Malmö och Helsingborg. Förbundet konstaterar att urvalet avgjorts av möjligheterna till samverkan mellan de olika transports-lagen. Men utelämnandet av hamnen i Ystad överraskar förbundets sydliga representanter.
Lars Börjesson är verkställande direktör för det helägda kommunala hamnbolaget i Ystad. Han sitter också som representant i styrelsen för Sveriges transportindustriförbund och är dessutom ordförande för branschorganisationens sydliga region.
Lars Börjesson, som inte deltog i det styrelsemöte som fastställde remissvaret, ställer sig inte oreserverat bakom slutsatserna. Ystads hamn planerar stora investeringar i infrastrukturen. Det gäller inte minst järnvägs- och kombitrafiken. Hamnens transporter med järnväg uppges ha ökat med 26 procent under 2006.
- Det är lite förvånande att det inte vinner gehör. Det är många intressen som ska vägas samman och det är uppenbart att man inte tagit till sig våra synpunkter, säger han.
Tommy Halén är verkställande direktör för företaget Raillog AB i Malmö och ordförande för branschorganisationens järnvägsgrupp. Även han uttrycker inledningsvis sin överraskning över att Ystads hamn inte finns med bland de hamnar som prioriterats.
- Vi har hela tiden argumenterat för Ystad hamn. Det gör vi fortfarande. Hamnen är väldigt viktig för oss när det gäller transporterna till Ryssland och Polen. Samtidigt kan ju inte vi i en av regionerna bestämma för alla de andra. Det är överstyrelsens uppgift, säger han.
Förbundet fick uppdraget att peka ut åtta hamnar. Förutom de tre skånska pekar man ut hamnarna i Göteborg, Karlshamn, Stockholm, Gävle och Norrköping. Möjligheterna till samverkan mellan tranportslagen bedömes som avgörande. Det handlar bland annat tillgången till goda järnvägs- och landsvägsförbindelser samt möjligheter till omlastning mellan transportslagen.
Dessutom har hamnar med förbindelser med Tyskland, Polen, Baltikum och Finland pekats ut.
I sitt remissvar konstaterar förbundet att östra mellansverige liksom Skåne och Blekinge har flera hamnar av betydelse utöver de prioriterade. Ord som för branschorganisationens sydliga företrädare uppfattas som trösterikt.
Sista ordet är inte sagt när det gäller vilka hamnar som kan räkna med statligt stöd i framtiden. Sveriges Tranportindustriförbundets remissvar är ett i raden av synpunkter som har eller ska lämnas till den statliga hamnstrategiutredning
- Jag uppfattar det inte som något ben slagits undan för oss. Utredaren måste lyssna på näringslivet och Näringslivets branschråd har tidigare förordat bland andra Ystads hamn, säger Lars Börjesson.
Den statliga hamnstrategiutredningen leds av Bengt-Owe Birgersson. I oktober presenterar han sitt förslag till regeringen om vilka hamnar som ska få statligt finansierad infrasturktur. Robert Jönson
0411-55 78 69
robert.jonson@allehandasyd.se
.