Tullen förstärker mot EU-hotbild

Tullen har utökat sina kontroller i Ystad för att möta den hotbild som EU:s utvidgning innebär. Att den nya gränskontrollsektionen jobbar effektivt visas av att grupperna på kort tid gjort 111 beslag av bland annat 342 000 cigaretter och 9,5 kilo amfetamin.
Ystad • Publicerad 28 februari 2003
Kenneth Jönsson, chef för gränskontrollsektionen i Ystad. Bild: Thorsten Persson
Kenneth Jönsson, chef för gränskontrollsektionen i Ystad. Bild: Thorsten PerssonFoto: 

- Vi har efter fyra veckor redan märkt att sammanslagningen av klarering och gränskontrollsektion gett en ökad flexibilitet. Vi kan nu snabbt utöka kontrollgruppernas storlek, säger nye sektionschefen Kenneth Jönsson. Han var tidigare chef för en av kontrollgrupperna i Malmö och ser det nya jobbet som en utmaning. Kenneth Jönsson i samspråk med tullinspektör Eva Wallin i en av de fyra gränskontrollgrupperna. Bild: Thorsten Persson Om Polen blir EU-medlem nästa år förvandlas Ystad från yttre gräns mot tredje land till en inre EU-gräns. Nästan all tung trafik som transporterar gods på Swinoujscie-Ystad-leden kör då rakt in i landet. Bara 12 procent av den nuvarande lastbilstrafiken kommer att behöva klarera sina laster i Ystad. Tullarna får då inte heller göra rutinkontroller av passagerare och fordon för att komma åt smuggelgods. I stället har man rätt att göra så kallade selektiva kontroller baserade på internationell samverkan, riskprofil, tips och intuition. - Att använda narkotikahundar i passagerarfiltret räknas som en selektiv kontroll, eftersom hunden bara reagerar på de personer som försöker smuggla in narkotika. Resenärerna på vissa bussar har hög riskprofil som cigarettsmugglare och även här kan alltså selektiva kontroller göras, påpekar Kenneth Jönsson. Nye chefen för gränskontrollsektionen i Ystad ser dock mycket allvarligt på den nya hotbild som följer med Ystads förvandling från yttre till inre gräns. Liksom när det gäller nuvarande inre gränser som Öresundsbron, Trelleborg, Malmö och Helsingborg kan bara en bråkdel av trafikflödet kontrolleras. Ystad är närmare väg in i landet för många transporter från östeuropeiska länder. Därmed finns en uppenbar risk att en återgång sker till tiden före Sveriges EU-medlemskap: Då gick utländska knarktransporter till främst mellersta Sverige och Norge ofta över Ystad. Den så kallade Balkanrutten uppstod och innebar att narkotika från främre Asien transporterades genom östländerna och ofta via Ystad in i de nordiska länderna. När Sverige år 1995 blev EU-medlem ändrades förhållandena. Ystads gränsskydd mot tredje land förstärktes kraftigt. De internationella ligorna bakom den storskaliga knarkhandeln upptäckte att de många, små kontrollstationerna längs den tyska gränsen mot Polen då blivit EU:s svagaste länk. Knarkkurirerna tog allt oftare nya vägar in i EU och därefter vidare till de nordiska länderna genom att resa Polen-Tyskland-Danmark-Sverige. I dag går alltså en stor del av knarktransporterna denna väg och kommer in i landet främst via Öresundsbron och Helsingborg. Men eftersom Ystad är den geografiskt sett närmaste vägen in i landet för många transporter från de östeuropeiska länderna, kan förhållandena snabbt förändras om Ystad blir inre gräns. - Vi fick en liten indikation på vad som kan ske i framtiden när vi för en kort tid sedan upptäckte 9,5 kilo amfetamin i en personbil här i Ystad. Vi tar hotbilden på allvar, utbildar personal och har redan fyra effektivt arbetande kontrollgrupper. - Jag vill därför påstå att vi är väl förberedda när Ystad i maj nästa troligtvis blir inre EU-gräns, säger Kenneth Jönsson.

Robert Jönson robert.jonson@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.