Unga entreprenörer får ett skyltfönster på gågatan
Under fredagen var det febril aktivitet i det gamla Brothers-skyltfönstret på gågatan i Ystad.
UF-företagare på Ystad gymnasium och Ystad Fria läroverken har fått möjligheten att visa upp sina produkter i skyltfönstret, och turades om att jobba i det trånga utrymmet.
Henrik Falk och Isak Svensson går första året på Handelsprogrammet på Ystad Fria läroverken och säljer batiktröjor som de gör själva.
– Vi tycker att man ska få lov att vara unik, att alla ska få lov att vara unika, och när man gör sådana här tröjor så blir de alltid olika. Därför tycker vi att de här passar så bra, säger Isak Svensson.
Under nästa vecka genomförs en nationell entreprenörskapsvecka kallad E-WEEK i hela landet, och skyltfönsterprojektet är del av E-WEEK.
I stället för fysiska mässor för ungdomsföretagare, som i år inte kommer att hållas på grund av pandemin, innehåller veckan istället digitala aktiviteter och andra sätt att sprida inspiration.
– Det är så viktigt att våra elever får komma ut så här och vara kreativa, skapa någonting, särskilt under den här pandemin, säger Jan Hovler, lärare på handelsprogrammet på Ystad fria läroverken.
Skyltningen i Ystad är ett samarbete mellan Ystads gymnasieskolor, kommunen, Ung Företagsamhet Skåne och fastighetsägaren Contentus.