Annons

Unga entreprenörer får ett skyltfönster på gågatan

Under veckan kommer unga lokala entreprenörer visa upp sina idéer och arbeten på gågatan.
UF-företagarna jobbade på fredagen för att få allt färdigt.
Ystad • Publicerad 13 mars 2021
I nästa vecka genomförs en nationell entreprenörskapsvecka, E-WEEK, i hela landet. Som del av denna får UF-företagare visa upp sina affärsidéer i ett skyltfönster på gågatan. Här sätter Isak Svensson och Henrik Falk sin produkt, en batiktröja, på en skyltdocka.
I nästa vecka genomförs en nationell entreprenörskapsvecka, E-WEEK, i hela landet. Som del av denna får UF-företagare visa upp sina affärsidéer i ett skyltfönster på gågatan. Här sätter Isak Svensson och Henrik Falk sin produkt, en batiktröja, på en skyltdocka.Foto: Mark Nordvall Hanlon

Under fredagen var det febril aktivitet i det gamla Brothers-skyltfönstret på gågatan i Ystad.

UF-företagare på Ystad gymnasium och Ystad Fria läroverken har fått möjligheten att visa upp sina produkter i skyltfönstret, och turades om att jobba i det trånga utrymmet.

Annons

Henrik Falk och Isak Svensson går första året på Handelsprogrammet på Ystad Fria läroverken och säljer batiktröjor som de gör själva.

– Vi tycker att man ska få lov att vara unik, att alla ska få lov att vara unika, och när man gör sådana här tröjor så blir de alltid olika. Därför tycker vi att de här passar så bra, säger Isak Svensson.

Under nästa vecka genomförs en nationell entreprenörskapsvecka kallad E-WEEK i hela landet, och skyltfönsterprojektet är del av E-WEEK.

I stället för fysiska mässor för ungdomsföretagare, som i år inte kommer att hållas på grund av pandemin, innehåller veckan istället digitala aktiviteter och andra sätt att sprida inspiration.

Rabe Musilja, Vilma Svensson, Sanna NIlsson och Alexandra Laurell var första UF-gänget som fick börja inreda skyltfönstret. De gör ”Fuck cancer”-armband, där de kommer att skänka en del av inkomsterna till Barncancerfonden.
Rabe Musilja, Vilma Svensson, Sanna NIlsson och Alexandra Laurell var första UF-gänget som fick börja inreda skyltfönstret. De gör ”Fuck cancer”-armband, där de kommer att skänka en del av inkomsterna till Barncancerfonden.Foto: Mark Nordvall Hanlon
En av UF-produkterna som marknadsförs i skyltfönstret under veckan.
En av UF-produkterna som marknadsförs i skyltfönstret under veckan.Foto: Mark Nordvall Hanlon

– Det är så viktigt att våra elever får komma ut så här och vara kreativa, skapa någonting, särskilt under den här pandemin, säger Jan Hovler, lärare på handelsprogrammet på Ystad fria läroverken.

Skyltningen i Ystad är ett samarbete mellan Ystads gymnasieskolor, kommunen, Ung Företagsamhet Skåne och fastighetsägaren Contentus.

”LIte längre till vänster”, säger Isak Svensson till kompanjonen Henrik Falk i skyltfönstret.
”LIte längre till vänster”, säger Isak Svensson till kompanjonen Henrik Falk i skyltfönstret.Foto: Mark Nordvall Hanlon
Fredrik SjöstrandSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons