Unity Line ökar kapaciteten
- Vi har inte många att välja på eftersom det nya tonnaget skall passa vårt behov och klara de krav som ställs i Ystads hamn med tanke på djupgående, längd och annat, säger direktör Pawel Porzycki på Unity Line. På passagerarsidan är bolaget väl tillgodosedd redan i dag genom den stora kombifärjan ?Polonia?. Däremot räcker inte kapaciteten när det gäller lastbilar trots att rederiet har tre färjor som seglar dagligen mellan Ystad och Swinoujscie. - Vi är mycket medvetna om situationen, försäkrar Porzycki. Samtidigt nämner han en annan utvecklingsmöjlighet som innebär att Euroafrica Line/Unity Line och Polish Baltic Shipping/Polferries kan utveckla någon form av samarbete eller sammanslagning. - Vi vet inte åt vilket håll de ämnar gå men vi har fått en ny regering i Polen och det det kan fattas snabba beslut i någondera riktning. För egen del hade han gärna sett ett samarbete även om han poängterar att det är stor skillnad standardmässigt mellan de båda rederierna. Beroende på om de kan arbeta tillsammans eller inte handlar behovet i ena fallet om en färja som tar 100 lastbilar och 300 passagerare eller också en större färja som i likhet med Polonia kan ta 1|000 passagerare. Kapaciteten vad gäller järnvägsvagnar räcker för närvarande. - Mindre än 10 procent av lasterna till och från Skandinavien går via Ystad. Det mesta passerar genom Tyskland.. Möjligen kan till och med ?Mikolaj Kopernik? bli kvar under ett övergångsskede så att Unity Line i så fall seglar med fyra färjor. - Samtidigt vill vi inte ha för stort tonnage. Det beror helt på efterfrågan. Nästa steg enligt Porzycki kan bli att bygga en helt ny färja i storleksordning med ?Polonia?. - Men det skulle ta tre år från beställningen till sjösättning. Nu handlar det i första hand om en annan lösning som är beroende av vad som händer med konkurrenten Polish Baltic Shipping och samtidigt vad marknaden kan erbjuda. - Någon av de färjor som vi tittat på och antingen tänkt chartra eller hyra blir lediga i år.