Annons

Var femte lastbil försvann när färjor flyttades

Ystad • Publicerad 14 mars 2007
Färre lastbilar.
Färre lastbilar.Foto: 

Nästan var femte lastbil följde med när Unity line flyttade två av sina fem färjor frånYstad till Trelleborg.

Samtidigt visar rederiets statistik att det blev fler järnvägsvagnar och personbilar via Ystads hamn i februari.

Annons

Den 5 februari gick första turen för Gryf mellan Trelleborg och Swinoujscie. Sedan dess trafikerar både den och nya färjan Gallileusz sträckan.

Kvar mellan Ystad och den polska hamnstaden: har rederiet nu de tre färjorna Mikolai Kopernik, Jan Sniadecki och Polonia.

2006 körde Unity line10600 lastbilar med fyra färjor via Ystad i februari månad. Siffran för samma månad i år visar en nedgång till 8600 med tre färjor.

Det är en minskning med drygt 18 procent, och då körde rederiet ändå med fyra färjor de första dagarna i månaden även i år. - Det är en naturlig följd av att vi flyttat två färjor till Trelleborg, säger Lars-Ove Forsberg, ombud för Unity line i Ystad.

- Vi låter kunderna välja om de vill gå över Ystad eller Trelleborg.

Rederiet räknar samman trafiken vid båda hamnarna. Då noteras en ökning till 12 900 lastbilar.

- Tendensen i mars är att där är en tillväxt på 20 procent, säger Lars-Ove Forsberg.

Samtidigt har järnvägstrafiken ökat med 14,7 procent på Ystad under februari, från 32 600 meter vagnar till 37 600 meter.

- Järnvägstrafiken har gått bra. Vi har haft en massa år med vikande trafik. det ser ut att ha svängt och det är trevligt, säger Lars-Ove Forsberg. Han redovisar också en ökning för personbilstrafiken från 2 883 bilar till 3 244 bilar i februari i år.

Polferries som trafikerar leden Ystad- Swinoujscie med färjan Wavel har inte märkt någon ökning av lastbilstrafiken i februari. För Polferries är lastbilarna också en mindre del.

Annons

- Vi har våra fasta kunder. Det ändrar sig inte speciellt mycket, säger Alexandert Kurszewski på Polferries.

Ystad hamns vd Lars Börjesson har noterat minskningen under februari.

- Vi är medvetna om att vi fått en nedgång. Vi jobbar för att bromsa den och få tillbaka trafiken, säger han.

- Vi jobbar med Unity line, Polferries och andra. Vi räknar med att utöka kapaciteten, men vem som blir först vet jag inte.

Per Nilsson

0411-55 78 46

per.nilsson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons