Annons

Varnar för bedragare

Se upp för katalogskojare! Den uppmaningen riktar Ystads kommunjurist Jonas Rosenkvist till alla sina medarbetare.
Ystad • Publicerad 13 augusti 2002

Det görs på förekommen anledning. Under de senaste månaderna har kommunens anställda utsatts för flera försök att sälja värdelösa annonser i telefonkataloger. - Det är just under sommaren som de flesta passar på. Man vet att många vikarier är i tjänst och att chansen är större för en utbetalning, säger Jonas Rosenkvist. Katalogskojarna skickar oftast ett ordererkännande, korrektur eller annat dokument per fax. Tjänstemannen ombeds att korrekturläsa och skicka tillbaka dokumentet. - Skojaren hävdar vanligtvis att någon annan gjort beställningen, exempelvis förvaltningschefen som råkar ha semester och inte är anträffbar. Man påpekar att det är bråttom och ber att få tillbaka dokumentet underskrivet, säger Jonas Rosenkvist. Det finstilta på korrekturen är formulerat på ett sätt som gör det svårt att komma ur "avtalet" om dokumentet skickas åter med underskrift. Fakturabeloppen brukar hamna runt 15 000 -20 000 kronor. - Vi på Ystads kommun har varit tuffa och vägrat betala, trots hot om inkasso och kronofogde. Men hittills har inget ärende gått dit, märkligt nog. Enligt Jonas Rosenkvist drabbas inte bara kommunens förvaltningar. Även enskilda äldreboenden har mottagit liknande korrektur eller annonsunderlag per fax. - De här företagen rider på vår servicekänsla. Att den lurade tjänstemannen känner sig fruktansvärt kränkt fäster man nog ingen vikt vid, säger Jonas Rosenkvist.

Martin Runol martin.runol@allehandasyd.se
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons