Vilket lyft för handeln
– Omsättning för 2004 uppgick till två miljarder och 693.000 kronor om man ska vara exakt. Det motsvarar en ökning med 17 procent jämfört med året dessförinnan, säger Mats Johansson.
– Allra mest ökade sällanköp som vitvaror, kameror, datorer och lite dyrare kläder. Livsmedel var i stort sett oförändrat.
Medlemmarna i Citygruppen ser en positiv trend i att allt fler konsumenter utifrån åker till Ystad för att handla, samtidigt som Ystadsborna själva blivit mer benägna att handla på hemmaplan.
– Det var inte så länge sen som utvecklingen var på väg åt andra hållet, poängterar Citygruppens centrumvärd Anna Befwe. Marknadsföring, nyetableringar, stadsplanering och diverse aktiviteter är faktorer som bidragit till ökad konkurrenskraft, enligt Mats Johansson.
– Ombyggnaden av Hamngatan till gårdsgata kommer att lyfta handeln ytterligare. I januari sätts spaden i jorden och i slutet av maj ska allt vara klart för slutbesiktning.
Den utvidgade gårdsgatan omfattar sträckan från MacDonalds till Foffos.
Sista biten fram till korsningen Hamngatan-Österleden blir en senare fråga.
Magnus Wegerup
0411-55 78 65
magnus.wegerup@allehandasyd.se