Ystad bygger ny färjeterminal
Trelleborg visar rentav röda siffror medan ökningarna för Ystads vidkommande är mycket tydliga på alla fronter. Polentrafiken visar på en fördubbling sedan 1998. Ystad Hamn och Logistik AB har nu beslutat att riva den gamla terminalen för Polen- och Bornholmstrafiken och i?stället bygga en ny modern anläggning utmed Bornholmsgatan. - Vi känner verkligen av trycket. Genom att riva den gamla terminalen kan vi få en bättre geografisk placering av den nya och utnyttja hamnområdet effektivare, säger hamnkapten Lars Börjesson. Den nya anläggningen är under projektering. Lars Börjesson räknar med att kunna sätta spaden i jorden under hösten. - Den nya terminalen blir klar till sensommaren nästa år. Ett tag funderade hamnledningen på att renovera den terminal som nu disponeras av bland annat Pol-Line. Men det skulle kosta runt 35 miljoner kronor. - Genom att bygga en ny men mindre anläggning tror jag att vi kan minska investeringsbehovet med 30 procent. Den kraftiga uppgången för Ystads hamn innebär också enligt Lars Börjesson att satsningen på det yttre hamnområdet tränger sig på. Ystads hamn har på senare år fått två viktiga nytillskott - den polska kombifärjan Polonia och den danska katamaranen Villum Clausen. Senare i höst sätter det polska rederiet Unity Line in sin nyköpta färja Gryf. Hon är i storlek med Polonia. - Vi kommer att få mycket bra frekvens i avgångar men det behövs mer kapacitet, säger Lars Börjesson. - Ystad har nu etablerat sig som en av huvudlederna mot Centraleuropa. Men med den takt som trafiken trycker på behöver vi ytterligare en Polenfärja inom ett år, tillägger han. Årets första sju månader har godsmängden över Ystads hamn ökat med 180?000 ton jämfört med samma tidsperiod förra året. Passagerartrafiken har gått upp med 23 procent för Polens del och 6 procent för Danmarks vidkommande. Totalt sett är det en ökning med 86?500 passagerare jämt fördelat på de båda linjerna. Ystads hamn är fortfarande mindre i jämförelse med Trelleborgs hamn. Men ökningarna är i dag större. Första halvåret i år reste 650?000 passagerare över Ystad jämfört med 860?000 i Trelleborg. För Ystad innebär det en ökning med 10,5 procent medan det för Trelleborg är en minskning med 5,5 procent. 123?000 personbilar transporterades via Ystads hamn mot 161?000 i Trelleborg. Här är det en ökning med 10,5 procent för Ystads vidkommande men däremot en minskning med 6 procent för Trelleborg. Ystad hade 1?800 bussar, en ökning med 5 procent, medan Trelleborg tog hand om 3?700, en minskning med 11 procent. Lastbilstrafiken ökade i Trelleborg med drygt en procent till totalt 243?000 stycken. I Ystad var ökningen 16 procent och totalt 67?000. Hamnchef Leif Borgemark bekräftar att uppgifterna stämmer. - Men det är inget vi försöker analysera på nuvarande tidpunkt. Minskningar under 10 procent är i och för sig inget märkligt. Det förekommer hela tiden svängningar. -?Juni, juli och augusti är de stora resmånaderna. Vi får vänta ytterligare en månad med att dra några slutsatser. Leif Borgemark konstaterar emellertid att trafiken mellan Trelleborg och de östra delarna av Tyskland, hamnarna Rostock och Sassnitz, har ökat sedan den 1 maj. - De ligger nära de nya medlemsländerna i EU därav en del av förklaringen. Till sist är det ändå godsmängden som räknas framhåller Leif Borgemark. I fjol slog Trelleborgs hamn nytt rekord med 10,7 miljoner ton och är i det hänseendet Sveriges näst största hamn efter Göteborg.