Ystad gynnas av nya propositionen
För ett år sedan kom hamnutredningen som pekade ut tio hamnar som strategiska och värda att satsa på. Ystad hamnade precis utanför listan.
- Men utredningen pekade på Ystads hamn som ett mycket viktigt komplement till Trelleborg, påpekar Björn Boström. När nu regeringen lägger fram sin infrastrukturproposition bortser man helt ifrån hamnutredningen.
Av propositionen framgår att regeringen ser logistik som en företagsrelaterad fråga och därmed en uppgift för näringslivet. Skulle regeringen peka ut vissa hamnar eller kombiterminaler skulle den också gå in och styra.
- Det låter positivt för vår del, menar Björn Boström. Ystads hamn har goda förutsättningar och är uppskattad av våra kunder. Eller rättare sagt av våra kunder, rederiernas kunder. Det är ju ytterst de som avgör vilken hamn man ska utnyttja.
Under tolv år är regeringen beredd att avsätta 417 miljarder på infrastruktursatsningar. Meningen är att de olika trafikverken ska ta fram en gemensam plan för hur flaskhalsar ska tas bort och hur transportsystemen ska kunna effektiviseras.
- Jag har förstått att regeringen bollar över till regionerna att avgöra var satsningarna på infrastrukturen ska göras, säger hamnchef Lars Börjesson. Det kommer att gynna hela transportnäringen och alla hamnarna i Skåne.
- Det är svårt att i nuläget exakt säga vad propositionen betyder för Ystads hamn. Vi får fundera på hur vi ska komma i åtnjutande av de satsade miljarderna, säger Björn Boström.
Han hävdar att Ystads hamn redan nu har en väl utbyggd infrastruktur.
- Det är ett faktum man bör ta hänsyn till när man gör ekonomiska avväganden, säger Björn Boström.