Annons

Ystad heta nyheter i tyska dagstidningar

Ystad • Publicerad 21 mars 2007
Marknadskoordinatorn Elinor Engman och turistkoordinatorn Jolanta Olsson från turistbyrån begav sig i går morse i väg till Göteborg för att göra reklam för kommunen under årets stora turistmässa, TUR07. Bild: Bass Nilsson
Marknadskoordinatorn Elinor Engman och turistkoordinatorn Jolanta Olsson från turistbyrån begav sig i går morse i väg till Göteborg för att göra reklam för kommunen under årets stora turistmässa, TUR07. Bild: Bass NilssonFoto: 

Med dryga två månader kvar till högsäsongen är det full aktivitet på Ystads turistbyrå. Sex eller sju personer ska rekryteras inför sommaren.

– Vi söker språkkunnig personal, minimikravet är att man kan tyska och engelska, alla språk utöver det är jättepositivt, säger Itta Johnson, turism- och evenemangschef.

Annons

– Och om man har jobbat i en stressig miljö tidigare är det också bra, fortsätter hon.

Som YA berättade i gårdagens tidning var Skåne den region där turismen ökade mest i landet under 2006. År 2007 lär inte bli något undantag, i alla fall inte för Ystads del.

Under början av året storsatsade kommunen på en marknadsföringskampanj i Tyskland och nästan en miljon broschyrer har nu distribuerats i landet. Tyskarna var inte sena att nappa och i februari i år kom flera journalister från stora tidningar som Berliner Morgenpost och Die Welt till Ystad för att göra resereportage. Resultatet: helsidor med positiva artiklar om Ystad. Itta Johnson är glad över den effekt artiklarna får ur ett marknadsföringsperspektiv. Att köpa en helsidesannons i en tysk morgontidning skulle vara för dyrt för kommunen.

– Herre min tid, det vågar jag inte ens tänka på, det måste kosta flera hundra tusen i alla fall, det är mer än vad vi lägger på marknadsföring under ett helt år. I går morse reste turistbyråns turistkoordinator, Jolanta Olsson tillsammans med Elinor Svensson, marknadskoordinator, till Göteborg för att delta på årets turistmässa.

– Mässan är viktig för våra turistföretagare. Många som kommer dit är konst-, teater- och trädgårdsintresserade, berättar Itta Johnson.

Därför kommer turistbyråns personal bland annat att göra reklam för föreställningen Fröken April som går på teatern i vår, men också för medeltidsdagarna som hålls på Bjersjöholm i juli. Men personalen delar också ut allmän information om Ystad som besöksmål.

Itta Johnsons huvudvärk just nu är alltså inte huruvida det blir en lyckad säsong eller inte, utan hur alla människor ska kunna få plats i lilla Ystad i sommar.

– Det är min knäckfråga. Vi försöker att uppmuntra resande till att komma andra tider än just under högsäsongen.

Wallander- och filmintresserade turister, menar Itta Johnson, har ett tacksamt utgångsläge:

– Det förutsätter inte vackert väder och 23 grader i vattnet.

Annons

Malin Perlheden

0411-55 78 00

malin.perlheden@allehandasyd.se

SAXO
Stor uppmärksamhet i tyska medier och en lyckad marknadsföring väntas locka fler turister än någonsin till Ystad. Och rekryteringen av extrapersonal i
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons