Annons

Ystads hamn har infört egen nykterhetskontroll

Ystads hamn inledde i går på egen hand en nykterhetskontroll av alla förare som kör iland från de polska och danska färjorna.
Ystad • Publicerad 1 mars 2007
Nykterhet i trafiken är alla förares ansvar, även om bara polisen kan tvinga dig att blåsa. Bild: Ronnie Smith
Nykterhet i trafiken är alla förares ansvar, även om bara polisen kan tvinga dig att blåsa. Bild: Ronnie SmithFoto: 

Kontrollen sköts av hamnens vaktbolag, Högestad Security, och ska komplettera polisens övervakning.

Till skillnad från polisens insats bygger hamnens nykterhetskontroll på att chaufförerna frivilligt går med på att blåsa i alkomätaren.

Annons

Men genom att upprätta ett finmaskigare nät hoppas nu hamnmyndigheten att framförallt kunna stoppa de värst berusade lastbilschaufförerna från att ge sig ut på de allmänna vägarna.

Efter den svåra olyckan på E 65 utanför Svedala, då en kraftigt berusad lastbilschaufför körde ihjäl flera personer, och ett ökat antal lastbilschaufförer som åker fast för att de är berusade när de kör av färjorna, har kommunstyrelsen i Ystad gett hamnen i uppdrag att införa nykterhetskontrollen.

– Vi har dels studerat hur den görs i andra hamnar och i synnerhet i Trelleborg, säger Lennart Lindgren, säkerhetschef i Ystads hamn.

Trelleborgs hamn satte förra året upp en alkobom, där föraren kör fram till bommen och blåser i alkolåset.

Bommarna, som finns både framför och bakom fordonet, går upp om föraren är nykter, annars gör dom inte det. – Men vi såg att under tiden ett fordon befinner sig i kontrollen hinner 20-25 andra fordon köra förbi, konstaterar Lennart Lindgren.

I Ystad har hamnbolaget därför valt att göra som polisen, det vill säga använda personal som utför en manuell kontroll.

– Vi har tre, fyra man som ska finnas på plats varje gång en färja anländer. Dessförinnan informeras fordonsförare och chaufförer ombord på färjorna om att det finns en kontroll när de kör iland, säger Steve Hansen, operativ chef på Högestad Security.

Förutom att erbjuda alkotest kommer vakterna att stiga upp i förarhytten.

– Om någon druckit alkohol känns det på utandningslukten, säger Steve Hansen.

Vakterna på Högestad Security kan däremot till skillnad från polisen inte beordra någon förare att blåsa i alkomätaren – Vi har inte heller rätt att stoppa en berusad förare annat än i undantagsfall men däremot sker omedelbart en anmälan till polisen. Om en misstänkt förare dessutom kör iväg antecknar vi bilnummer och kontaktar polisen, tillägger Steve Hansen.

Annons

Enligt Lennart Lindgren ser polisen mycket positivt på den nya kontrollen.

– Vi tror i alla fall att vi ska kunna upptäcka de grövsta fallen, säger han.

En chaufför som själv misstänker att han kan ha druckit för mycket under överfarten kan få hjälp att köra iland fordonet.

Sedan måste han stanna inom hamnområdet till han får "grönt ljus" att fortsätta. För vaktbolagets personal innebär de nya arbetsuppgifterna att de dagligen ska hinna med att kontrollera fyra anlöp från Polen och lika många från Bornholm.

Och som sagt, nykterhetskontrollen gäller såväl lastbilschaufförer som privatbilister.

Den nya nykterhetskontrollen ska pågå i en månad på försök. Därefter görs en utvärdering.

– Resultatet av den får avgöra om vi ska fortsätta, säger Lennart Lindgren.

Lars Jarlsbo

0411-55 78 50

lars.jarlsbo@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons